Günümüzde artık internet birçok hizmette kullanılıyor. E-Tebligat da bunlardan birisi. e-Tebligat ile gönderilen belgeler, mükellefin elektronik ortamdaki adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılıyor. 2024 yılında 35.6 milyon e-Tebligat gönderildi.

Bu yazımızda mükelleflere elektronik ortamda yapılan tebligatları anlatacağım. Elektronik Tebligat (E-Tebligat), tebligatı yapan birim tarafından mükelleflerin adresine yapılan tebliğ anlamına geliyor. Elektronik artımda yapılması sonucu değiştirmiyor. Yani fiziken yapılmış tebligatla aynı anlama geliyor.

Elektronik tebligat sistemini kullanmak zorunda olan kurumlar vergisi mükelleflerinin, E-Tebligat başvurusunu; "Elektronik Tebligat Talep Bildirimi (Şirketler ve Diğer Tüzel Kişiler İçin)" ile kurumlar vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine kanuni temsilcileri veya elektronik tebligat sistemi ile ilgili işlemleri yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekâletnameyle yetkili kılınan kişiler aracılığıyla yapmaları gerekiyor.

Elektronik tebligat sistemini kullanmak zorunda olan gelir vergisi mükellefleri ise Dijital Vergi Dairesi (https://dijital.gib.gov.tr/) web adresi üzerinden elektronik ortamda başvurabilecekleri gibi "Elektronik Tebligat Talep Bildirimi (Gerçek Kişiler İçin) 'ni kendileri veya elektronik tebligat sistemi ile ilgili işlemleri yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekâletnameyle yetkili kılınan kişiler aracılığıyla gelir vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine vererek de yapabiliyorlar.

Elektronik tebligat gönderimi yapıldığında bilgilendirme amacıyla, mükelleflerin E-Tebligat başvurusu sırasında ya da daha sonra beyan ettikleri cep telefon numaralarına SMS ya da e-posta adreslerine bildirim mesajları gönderilebiliyor. Bilgilendirmelerin herhangi bir nedenle yapılamamış veya geç yapılmış olması, tebligatın geçerliliğini, ilgili mevzuat hükümlerine göre etkilemiyor. Bu nedenle elektronik tebligat adresinin mükellef tarafından takibi önemli.

Zorunlu veya ihtiyari olarak elektronik tebligat sistemine dahil olan mükellefler zorunlu olmadıkça sistemden çıkamıyorlar. Bu zorunluluk halleri; gerçek kişiler için ilgilinin ölümü veya gaipliğine karar verilmesi, tüzel kişilerde ticaret sicil kaydının (nevi değişikliği ve birleşme halleri dahil) silinmesi ile oluyor.