Meydanlarda yeri göğü inletircesine söylenen 'Türkiye şahlanacak' haykırışının yankısı daha kulaklarımızda gitmemişken, kimin uçtuğunu, neyin şahlandığını bu bayram vesilesiyle çok acı şekilde tecrübe ettik. Meğerse 'şahlanacağız' denilirken fiyatlar kastediliyormuş.
İnsanlar ne markete gidebiliyor, ne pazara uğrayabiliyor. Doğalgaz elektrik faturası ödemekten nakavt olmuş bir millet, öğün atlayarak, yemeyip içmeyerek ömür tüketiyor. Emekli bayram ikramiyesine zam beklerken hayal kırıklığına uğrayıp köşesine çekilirken bayram zehir zemberek oldu yine.
Ev- araba almayı hayal etmek şöyle dursun ülke, kiralık ev bulamayan halk, bayram vesilesiyle hep yapageldiği ziyaretlerini bile ötelemek zorunda kaldı. Ülkenin düştüğü bu zavallı hali anlatmaya kelimeler kifayet etmiyor artık.
Bildiğiniz gibi akaryakıta gelen yüksek oranlı zamlar, herkesi olduğu yere çiviledi adeta. Otomobili olan kontağı açamaz hale geldi ve birden bire büyük şehirlerdeki trafik sorunu kendiliğinden zam mucizesi ile çözüme kavuştu.
Malumunuz olduğu üzere şehirlerarası otobüs ücretlerine bayramdan önce zam yapıldı. Fiyatlar, öyle bir uçmuş ki, yetişebilene aşk olsun. Örneğin, İstanbul-İzmir arası 350 lira, İstanbul-Ankara 300 lira, İstanbul-Trabzon 500, İstanbul-Antalya 400 lira olmuş. İstanbul-Sivas arası da 500 lira. Sivas'tan Ankara'ya gitmek durumunda iseniz 300 lira ödemek zorundasınız. Gidiş dönüş otobüs fiyatı bin lira veya bin liraya çok yakın. Üstelik bu rakamlar bir kişi için geçerli. 4 kişilik bir aile İstanbul'dan Sivas'a gidip gelse 4 bin lirayı gözden çıkarması gerekiyor; bu da bir asgari ücret ediyor.
Akaryakıt fiyatlarının artmasına bağlı olarak otobüs fiyatlarının da yükselmesi, otobüs firmalarını da çok büyük sıkıntıya sokmuş durumda. Firmalar, sefer sayılarını azaltmalarına rağmen yine de yolcu bulamıyor; oysa bayramlarda her zaman ek seferler konulurdu.
Otobüslere göre daha ucuz olduğu için halkın adeta hücum ettiği trenler ise tıka basa dolu; 580 vagon ilavesi ile 34 bin 800 ek kapasite yaratılmasına rağmen yer bulunamıyor. TCDD'den yapılan açıklamada bilet satış sitelerini günlük 1.5 milyona yakın kişinin ziyaret ettiği, bu alanda rekor kırıldığı belirtiliyor. Hakeza, 29 Nisan 2022 tarihinde YHT'lerle tüm parkurlarda taşınan 29 bin 477 yolcu sayısı ile açılışından bu yana taşınan en yüksek sayıya ulaşıldığı bilgisi de aynı açıklamada yeralıyor.
Hal böyle olunca, bayramda büyüklerin eli öpülemez oldu, öğrenciler yurtlarında kaldı, CHP, memleketine ziyarete gidemeyen bu öğrenciler için 'askıda otobüs bileti' kampanyası başlatarak destek olmaya çalıştı ama nereye kadar… Bir halk bu kadar yoksullaşmışken, artık dayanışma ağları bile çökmeye başlamışken, takatler tükenmişken kaç kişiye 'askıda bilet' temin edilebilir.
İş o hale geldi ki; keyif için yapılacaklar şöyle dursun, zorunluluklardan kaynaklanan seyahatler bile imkansızlaştı. Örneğin, akraba cenazesine gidebilme olasılığı kalmadı gibi…
82 milyonluk Türkiye, ne hallere düştü? Avrupalı 5-10 Euro'ya bir ülkeden başka bir ülkeye gezip dolaşırken Türkiye'de birkaç yüz kilometre mesafedeki iki şehir arasında gidip gelmek basbayağı servet sahibi olmayı gerektiriyor şimdi.
'Şehirlerarası bilet, zenginlik göstergesi sayılır' desek yeridir.