Hurda araç ÖTV indirimi ile sıfır araç sahibi olmak isteyenler için tüm beklentilerin başka bahara kaldığını belirtelim. Düzenleme ile eski ve teknolojik açıdan yetersiz araçların trafikten çekilmesi, trafikteki kaza riskinin azaltılması ve yakıt verimliliğinin artırılması amaçlanıyordu.

2025 yılının ilk günlerinden bu yana MHP'li milletvekilleri tarafından TBMM'ye sunulan teklifle birlikte pek çok vatandaş için sıfır araç umudu olan hurda teşviki beklentisi vardı. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken de çevrenin korunması ve insanların daha konforlu araçlara binebilmeleri için "Hurda Teşvik Yasası"nın yeniden çıkarılmasını istemişti.

Hurda teşvik uygulaması Türkiye’de İlk olarak 2003 yılında uygulamaya girmişti. Özellikle 20 yaş ve üzeri araç sahiplerine ÖTV indirimi, vergi avantajı ve çeşitli finansal kolaylıklar sunmuş ve yeni araç alımını da kişiler için cazip hale getirmişti. Hurda teşvik yasası aynı zamanda hurdaya ayrılan araçların sigorta maliyetlerini de düşürüyor; kasko ve trafik sigortası primlerinde indirim imkânı sağlıyor.

Yasanın çıkması halinde, aracın türüne, modeline ve yeni araca göre 2025 yılı için 20-25 yaş ve üzeri hurdaya ayrılan aracın yerine alınacak sıfır kilometre araçlarda 70-80 bin TL arasında ÖTV avantajı bekleniyordu. Böylece 2000 model ve daha eski otomobil, kamyonet, minibüs gibi araçlar yararlanabileceklerdi.

Son olarak 12 Haziran 2019 tarihinde çıkarılan 7176 sayılı kanun kapsamında hurda araçlar için 31 Aralık 2019 tarihine kadar ÖTV indirim tutarı 15 bin lira olarak uygulanmıştı. Yine 27 Mart 2018 tarihinde yayımlanan 7103 sayılı Kanunun geçici 1’inci maddesi ile 16 ve daha büyük yaştaki bazı araçların ihraç edilmesi ya da hurdaya çıkartılmasına bağlı yeni araç alımında 10 bin TL’ye kadar ÖTV indirimi uygulaması imkanı getirilmişti.

Son teşvik uygulamasından bu yana 6 yılın geçtiği hurda teşviki yasasından yararlanmak için olmazsa olmaz en önemli koşul ise, hurda statüsündeki aracın Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş geri dönüşüm merkezlerine veya noter onaylı teslim noktalarına götürülmesi. Burası çok önemli açıkçası…

Geniş bir kesim tarafından beklenilen bu yasal düzenlemeyi AK Parti’nin önemli kurmaylarından birine sorma imkanımız oldu.

AK Parti kurmayı, hurda araç düzenlemesine sıcak bakmadığını açıkça söyledi. Yaptıkları araştırmada yasanın çıkması halinde şu anda 1000 adet civarında hurda aracın yararlanabileceğini belirlediklerini ifade etti. Söz konusu 1000 kadar aracın trafikte kaydının olduğu, resmi evrakının olduğuna da dikkat çekerek, “Özellikle Türkiye yollarında uzun yıllar hizmet veren araçların metal yorgunluğu bugün ciddi boyutta. Ancak bu araçların kaza sonrası 3’e 4’e bölünmüş, hiçbir şekilde birbiriyle bağlantılı halinin kalmadığını belirledik. Araçların ne hurdalık alanlarda ne de başka bir yerde artık olmadığını tespit ettik” değerlendirmesi yaptı.

Kurmay, yasa gereği hurda statüsündeki aracın Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş geri dönüşüm merkezlerine veya noter onaylı teslim noktalarına götürülmesi gerektiğini hatırlatarak, “Aracın var olmadığı sadece evrak üzerinden bir düzenleme ile devletin imkanlarından haksız yere yararlanacak kişilerin olacağı için düzenlemeyi getirmeyeceğiz” notunu düştü.