· Sizi tanıyabilir miyiz?

1978 Ankara doğumluyum. 2009 yılında Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde Baskı Resim ve Cam bölümlerinde sanat eğitimimi tamamladım. Mezun olduktan sonra sanat ve tasarım alanında eğitim ve üretim sürecinde birçok kurum ve özel atölyeler de çalışmalarımı sürdürdüm. 2019 yılında 'İkarusdesignart' ve 'İkarusglass' adıyla kendi atölyemi açtım. Bu çatı altında farklı sanat disiplinlerinde ve farklı malzemelerle sanat ve tasarım üretimleri yapmaktayım.

· Cam Sanatına olan ilginiz nasıl gelişti?

Tasarım üretim aracı olarak cam la tanışmam okul yıllarımda başladı. Günlük hayatımız içerisinde çokça yer kaplayan bir malzeme olmasından dolayı hep ilgimi çekmiştir. Baskı Resim eğitimimin ikinci yılında fakültemiz bünyesinde Cam bölümü açılmıştı. Orada cam eritme fırınının karşısında dakikalarca fırın içerisindeki erimiş camı izlediğimi hatırlıyorum. O an karar vermiştim, kesinlikle bu malzemeyle çalışmalıydım. Yan dal başvurusu yaptım ve bölüme yan dal öğrencisi olarak başladım.

· İkarusglass'ın ortaya çıkış öyküsünü anlatır mısınız?

2019 yılına kadar çalışmalarımı ev atölye şeklinde sürdürüyordum. Daha sonra bir marka oluşturma ihtiyacı hissettim. Tabi ki bunun için öncelikle bir isim bulmam gerekiyordu. Burada imdadıma eşim yetişti. İkimizin de çok sevdiği ve etkilendiği mitolojik karakter olan İkarus'un ismini kullanmaya karar verdik. Karanfil Sokak'ta bulunan şimdiki atölyemizi açtık.

'KULLAN-AT ÜRÜNLERİNE AĞIRLIK VERDİM'

· Takılar ve diğer süs eşyaları üretirken özellikle dikkat ettiğiniz hususlar neler?

Ürünleri tasarlarken bir hikayesinin olmasını önemserim. Estetik ve işlevselliği bir arada kullanmayı ve kültürel temalar ile harmanlamaya dikkat ederim. Örneğin bir süredir cam pipet ve cam karıştırıcılar üretiyorum. Bu ürünlerin ortaya çıkış hikayesinden bahsetmek isterim. Okuduğum bir çevre haberi beni bu konuda harekete geçirdi. Tek kullanımlık plastik atıkların, dünya yıllık çöp üretiminin büyük bir bölümünü oluşturduğunu gördüğümde bunun için alternatif ve kişiselleştirilebilen bir ürün tasarlamaya karar verdim. Kullan-at ürünler yerine defalarca kullanılabilen ve tekrar dönüştürülebilen bir malzeme olan cam ile bu ürünleri üretmeye başladım.

· Bize cam sanatının tarihte çıkış öyküsünü anlatır mısınız?

Camın tarihte ilk ortaya çıkışı ile ilgili birkaç anlatı vardır. M.Ö. 3 bin yılında yapıldığı düşünülen ilk cam örnekleri Mezopotamya'da bulunmuştur. M.Ö. 2000 yılında Mısır ve Finikeliler tarafından ilk kez üretildiği rivayet edilir. Roma kaynaklarına göre Finikeli denizcilerin camı ilk bulanlar olduğu anlatılır. Hikayeye göre Finikeli denizciler sahilde kamp kurarlar. Ateş yakarlar ve kaplarını taşıdıkları soda blokları üzerine koyarlar. Sabah uyandıklarında ateşin sıcaklığından dolayı kum ve sodanın eriyerek camı oluşturduğu görülür. Tarihten günümüze birçok medeniyetin kullanımına giren cam, boncuklarda ve küçük objelerde karşımıza çıkar. Üretim teknikleri geliştikçe mimariden endüstriye kadar birçok alanda kullanılmaya başlar. Gelişen teknoloji birçok işleme yöntemini de beraberinde getirmesi ile artistik alanda da tercih edilen ve kullanılan bir malzemeye dönüşmeye başlamıştır.

'ERGONOMİ SADELİK VE ESTETİK KONULARINA ÖNCELİK VERİYORUM'

· Camdan yapılan tasarımlar niçin daha sağlıklı? Tasarımlarınızı yaparken yaratıcılık kısmı sizde nasıl şekilleniyor?

Aslında bunun birkaç sebebi var. Öncelikle cam kullanım eşyası olarak bakteri tutmama özelliğine sahiptir. İyi bir yalıtkan olduğu için içeceklerde kullanımı daha çok tercih edilir. Bunlarla birlikte estetik açıdan çok daha cazip ve doğal bir malzemedir. Üretim sürecinde kullanılan tüm malzemeler doğal malzemelerden oluşur. Defalarca geri dönüştürülen bir malzeme olması çevre açısından hep insanlığın kullanımında olan bir malzemedir. Tasarımlarımı oluştururken gözettiğim bazı temel unsurlar vardır. Ergonomi, sadelik ve estetik gibi konulara öncelik veririm. Yaratıcılık tüm bunların doğru bir şekilde bir araya gelmesi ile oluşur. Öncelikle ürün tasarımlarında bu bileşenler çok önemlidir.

· Tasarımlarınızı genellikle nerelerde sergiliyorsunuz? Geri dönüşler nasıl oluyor?

Ürünlerimi sosyal medya ve bazı satış sitelerinde sunuyorum. Bunun dışında benim de daha çok önemsediğim ve insanlarla birebir iletişime girdiğim tasarım pazarları, fuar ve festivallerde sergiliyorum. Geri dönüşler olumlu oluyor. Özellikle camın işlenme ve şekillendirilmesi ile ilgili insanların büyük bir merakı var. Düzenlediğim atölye çalışmalarında bunu deneyimlemek ve uygulamalar yapmak katılımcılar üzerinde oldukça olumlu etkiler yaratıyor.

· Kişiye özgü tasarımlar yapıyor musunuz? Genelde hangi tasarımlara ilgi var?

Genellikle tasarladığım ürünleri üretiyorum. Hazırladığım ürünler el üretimi olduğu için her biri diğerinden farklı oluyor. Bu da aslında her birinin tek olmasını sağlıyor. Ayrıca kişiye özel tasarımlarda çalışıyorum. Burada karşılıklı bir tasarım ve belirleme sürecinden sonra üretimini yapıyorum. Son dönemde en çok ilgi gören ürünlerin başında hazırladığım cam pipetler geliyor. İşlevselliği ve çevre ile ilgili bir soruna alternatif olmasından kaynaklı çokça tercih ediliyor.

'İNSANLAR TASARIM SÜRECİNDE ARTIK DAHA DUYARLI'

· İnsanların el sanatlarına olan duyarlılığı konusunda ne söylersiniz?

Günümüzde insanların tercihi birbirinin aynı, tek tip ürünler yerine kişiselleştirdikleri ve tasarım öğelerinin gözetildiği ürünlere doğru evrilmeye başladı. Bu da el üretimi yapan butik atölyeler için geniş bir alan yarattı. Bu atölyelerin var olma ve ilerleme süreçlerini doğrudan olumlu bir şekilde etkilemektedir. İnsanlar artık bir ürünün üretim sürecinden tutun, kendilerine ulaşana kadar geçen süreci doğrudan takip ediyorlar. Kullanılan malzemelerin çevreye zarar verip vermediği, emek ve sürdürülebilirlik gibi birçok konuda daha duyarlı bir hale geldiler.

· Yeni neslin, güzel sanatlardan uzaklaşıp sanal ortamda sosyalleşmeye çalışmasına dair düşünceleriniz neler? Gençlerin el sanatlarına olan ilgisi nasıl arttırılabilir?

Günümüzde birçok şey hızla değişmekte ve bu inanılmaz bir hızda gerçekleşmektedir. Bu değişimlerden sanat üretimleri ve kullanılan malzemeler de payına düşeni almaktadır. Ben aslında yeni neslin güzel sanatlardan uzaklaştığını çok düşünmüyorum. Sadece değişen üretim araçları ve yöntemleri nedeni ile bu ilişki biraz farklı bir boyutta ilerlemeye başladı. Bu noktada sanat üretiminin büyük oranda dijitale kaymasından dolayı el sanatlarının yani zanaatın, yeni jenerasyonda biraz arka planda kaldığını görüyoruz. Aslında doğru karşılaşmalar ve aktarımlarla bunun çok çabuk tekrar olumlu karşılık bulabileceğini görebiliriz.

· Geleceğe dönük hedefleriniz nelerdir?

Cam çalıma teknikerinin birçoğunu aynı çatı altında yapabileceğim daha büyük ve kapsamlı bir atölyeye dönüşmesini sağlamak istiyorum. Bu süreçte kazandığım bilgi ve becerilerin kollektif bir şekilde aktarılacağı bir alan oluşturmak gibi bir hayalim var.

Muhabir: Haber Merkezi