Okurlardan bir süredir gelen şikayetlerden; bankacılık işlemlerinin dilinden olsa gerek, bildik sanılan birçok bilinmeyenle karşılaştıkları görülüyor.
Bankaların kredi kartları üzerinden açmış oldukları kampanyalarında özellikle “o anlaşılmaz dilin” çok sık görüldüğü belirtiliyor. O anlaşılmaz dil, kampanyanın detaylarında “üye işyeri” ya da “bankanın pos makinesinden geçirilen işlemler” ifadelerinin yanı sıra “kampanyaya sadece ilgili üye işyeri üzerinden yapılan harcamalar dahildir” şeklindeki koşullar da görülüyor.
Vatandaşın ‘üye işyeri’ ifadesindeki şartı, banka ile işyeri arasındaki anlaşma ve “bankanın pos cihazını kullandırdığı işyeri” olduğunu sandığını belirtelim.
Peki vatandaş, kredi kartını kullandığı bankanın hangi işletme ile anlaşmasının olup olmadığını sadece pos cihazına bakarak mı bilecek? Yine sadece pos cihazının olması banka ile işyeri arasında anlaşmanın olduğu gösterir mi?”
Aslında banka o ifadesi ile “kendisi ile anlaşması olan işyerlerini” kastetmediğini belirtelim. Bu da ancak bankanın müşteri hizmetleri arandığında ortaya çıkıyor.
Bir okurumuzun yaşadığı durumu burada paylaşalım.
Akaryakıt alışverişi yapan okurumuz, kredi kartı ile getirilen indirim kampanyasından yararlanmak istiyor. Akaryakıt istasyonunda bankanın pos cihazının olup olmadığını soruyor. İstasyon sahibi de pos cihazının olduğunu söyleyince, okurumuz aracına yakıt alıyor. Ancak kampanya gereği uygulanması gereken indirimin yansımadığını fark ediyor. Okurumuz durumu akaryakıt istasyonuna ait müşteri hizmetlerine sorduğunda; o istasyonun bağlı olduğu akaryakıt dağıtım şirketi ile banka arasında anlaşma olduğunu ancak istasyonun bankanın indirim promosyonuna katılmadığını öğreniyor. Akaryakıt istasyonunda banka pos cihazı var ancak dağıtım şirketi ile bayisi arasında indirim anlaşması olmadığı için kampanyadan yararlandırılmıyor.
Vatandaş, akaryakıt dağıtım şirketi ile bayisi arasında indirim promosyonu anlaşmasının olmadığını nereden bilecek?
Buna benzer bir başka konuyu da hatırlatalım.
Kredi kartını kullandığınız bankanın kampanya koşullarında yer alan “üye işyeri” ifadesi de yanıltıcı olabiliyor. “Üye işyeri” kelimesi de illaki; banka ile o işyeri arasında bir anlaşma şartını içermeyebiliyor. “Üye işyeri” ifadesi ile o işyerinde bankanın pos cihazının olacağı anlamı da olmayabiliyor.
Yine bunu da vatandaş, ancak bankasının müşteri hizmetlerini aradığında öğreniyor.
Buna benzer bir durumu okurumuzun başında geçen şu olayla açalım:
“Geçtiğimiz günlerde kredi kartını kullandığım bir kamu bankası üzerinden çocuğumun okul ödemesini yaptım. Ancak bankanın okul ödemesinde taksitlendirme kampanyası olmasına karşın yararlanamadım. Banka müşteri hizmetlerini aradığımda, söz konusu okulun sadece “eğitim” alanında faaliyet göstermediği, ticari unvanında aynı zamanda inşaat, taahhüt, ithalat, gibi diğer ticari faaliyetleri de kapsamasından dolayı, yararlanamadığımızı söylediler. Peki veli olarak çocuğumuzu gönderdiğimiz özel okulun aynı zamanda maliyetten kaçmak için ticaret sicil gazetesinde tek seferde yayımlamak amacıyla şirketinin faaliyet alanını çeşitlendirdiğini nereden bileceğim. Ben sadece eğitim kurumu olduğunu düşünerek veriyorum çocuğumu o okula…”
Doğrusu burada bir yanıltma var ama bankadan mı kaynaklı? Onun sorgulanması lazım!
Bir okurumuz da aracının bakım onarımında kredi kartını kullandığı banka tarafından otomotiv bakım onarımına 3 taksit kampanyasının yer aldığını ve orada da “üye işyeri” ifadesini görüyor. önce otomotiv şirketini arıyor ve banka ile anlaşması olup olmadığını soruyor. Otomotiv şirketi o banka ile anlaşmalarının da; pos cihazının da olmadığını söylüyor. Okurumuz da buradaki “üye işyeri” kavramındaki otomotiv şirketi nereden ve nasıl bulunur ki şeklinde bankacılık sistemindeki anlamsızlığı bize iletti.
Bankanın kampanyasını inceledik ve müşteri hizmetlerine okurumuzun haklı sorusunu sorduk?
Müşteri hizmetleri o kampanyadaki “üye işyeri” ifadesinin “sektör” anlamında olduğunu belirtti. Yani otomotiv sektöründe faaliyet göstermiş olması halinde banka ile şirket arasında pos cihazı şartı bile olmaksızın ödemesinin başka bir banka pos cihazından alınmasında bile bankanın kampanyasından yararlanma hakkınız olduğunu belirttiler.
Kelime oyunu ile bildiğimizi sandığımız bilmediğimiz bir sürü durumla karşılaşıyoruz. Bunun sorumlusu, banka mı işyeri mi, vatandaşın anlaması için bunu birilerinin izah etmesi lazım.
Bir bankacı dostumuz, “Aslında bankaların kredi kartını kullandırmaktan imtina ettiğini söylersek daha doğru olacak. Hem müşterisine banka kartını kullandırmak istiyor, hem de kısıtlı olarak müşteri bazında kullandırmak istiyor. Yani sektör aslında kelime oyunları ile top çeviriyor” yorumu yaptı.