Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde ‘bütçe bağlama’ programında konuşan Yılmaz, “On İkinci Kalkınma Planı’nda ortaya konulan vizyon doğrultusunda hazırlanan Orta Vadeli Program, makroekonomik ve finansal istikrarı güçlendirmeyi, mali disiplini kararlılıkla sürdürmeyi ve enflasyonu kalıcı olarak tek haneye indirerek fiyat istikrarını sağlamayı amaçlamaktadır” dedi.

2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifinin kaynak verimliliğini artıran ve çevresel sürdürülebilirliği önceleyen; yeşil ve dijital dönüşüm politikaları ile üretim süreçlerinde verimliliği ve rekabetçiliği bütüncül olarak artırmayı amaçlayan bir bütçe olduğunu kaydeden Yılmaz, “Ekonomimiz 2024 yılında yüzde 3,3 oranında büyüme sağladı. 2025 yılında da ekonomimizin yine yüzde 3,3 büyümesini öngörüyoruz. 2026 yılında da büyüme kompozisyonunda dengelenen yapının korunmasını hedefliyoruz. Küresel ölçekte süren belirsizlikler ve ılımlı küresel büyüme görünümünün etkisiyle Türkiye ekonomisinin 2026 yılında yüzde 3,8 oranında büyümesi beklenmektedir. 2026 yılında, öngörülen büyüme oranı çerçevesinde işgücüne katılım oranı yüzde 54,4’e yükselirken istihdamın bir önceki yıla göre 730 bin kişi artmasıyla işsizlik oranının yüzde 8,4’e gerilemesi beklenmektedir” ifadelerini kullandı.

2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçesi kapsamında 228 kamu idaresinin bütçesinin yer aldığını kaydeden Yılmaz, “2026 yılında bütçe giderlerinin 18 trilyon 929 milyar lira, bütçe gelirlerinin ise 16 trilyon 216 milyar lira olacağını öngörmekteyiz. Bütçe gelirlerinin alt kalemleri şu şekildedir; • Gelir Vergisi 3 trilyon 517 milyar lira, Kurumlar Vergisi 1 trilyon 613 milyar lira, Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) 2 trilyon 532 milyar lira, Katma Değer Vergisi (KDV) 3 trilyon 993 milyar lira, Diğer Vergi Gelirleri 2 trilyon 128 milyar lira, Vergi Dışı Gelirler ise 2 trilyon 433 milyar liradır” dedi.

2026 yılı bütçe ödeneklerinin ekonomik sınıflandırmaya göre dağılımı şu şekildedir:

“Personel giderleri 5 trilyon 507 milyar lira. Mal ve hizmet alım giderleri 1 trilyon 250 milyar lira. Cari transferler 6 trilyon 821 milyar lira. Sermaye giderleri 1 trilyon 312 milyar lira. Sermaye transferleri 525 milyar lira. Borç verme giderleri 397 milyar lira. Yedek ödenekler 375 milyar lira. Faiz giderleri 2 trilyon 742 milyar lira.”

2026 yılında diğer desteklemeler şöyle öngörülüyor:

“Ödeme gücü olmayan vatandaşların sağlık primi giderlerini karşılamak amacıyla 157 milyar lira

65 yaş üstü yaşlıların, bakıma ihtiyacı olan engelli vatandaşların ve yakınlarına bağlanan aylıklar kapsamında 106 milyar lira.

Sosyal konut finansmanının desteklenmesi amacıyla 100 milyar lira.

Engelli vatandaşların evde bakımına destek amacıyla 90 milyar lira

Engelli vatandaşların eğitim desteği için 56 milyar lira.

Doğum yardımı ödemeleri için 44 milyar lira

Ekonomik yoksunluk içinde olan çocukların aileleri yanında yetişmelerine imkân sağlayan sosyal ve ekonomik destek ödemeleri için 23 milyar lira.

Engelli eğitim taşıma giderleri için 11 milyar lira.

Koruyucu aile uygulaması kapsamında yaklaşık 3 milyar lira.”

TARIMA 888 MİLYAR LİRA

Tarım sektörü için 2026 yılı bütçesinde 888 milyar lira kaynak tahsis edilecek. Bu kapsamda tarım sektörü vergi harcamaları için 262 milyar lira. Tarımsal kredi desteği için 220 milyar lira. Tarım sektörü yatırım ödenekleri için 190 milyar lira. Tarımsal destek programları için 168 milyar lira. Tarımsal KİT’lerin finansmanı, müdahale alımları ve ihracat destekleri için 48 milyar lira kaynak ayrılacak. Reel kesim destekleri için bütçemizden 713 milyar lira ödenek öngörülüyor.

Muhabir: Cemil Cahit Saraçoğlu