Milli Eğitim Bakanlığı tarafından öğrencilerin öğrenim düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılan 'ABİDE' eğitim araştırmasının veri analizleri tamamlandı...
MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce yürütülen araştırma sırasında 81 ile dağılmış bin 230 okulda 75 bin 8'inci sınıf öğrencisi ve bin 62 okulda, ve 41 bin 54 4'üncü sınıf öğrencisinin bilgi düzeyleri ölçüldü...
Araştırmasının veri analizlerini içeren rapora göre, matematik alanında 8. sınıf öğrencilerinin yüzde 16'sı 'temel altı' düzeyde, yani dört işlem yapamıyor... Dört öğrenciden birinin Türkçe bilgisi de ortanın altında.
***
Türkiye'nin de aralarında bulunduğu OECD ülkelerini kapsayan eğitim araştırmaları da ortaya çıkan bu olumsuz tabloyu doğruluyor...
Bu araştırmalardan biri, TIMMS olarak tanımlanan ve 'Uluslararası Eğitimsel Başarıyı Değerlendirme Birliği (IEA)' tarafından yapılan Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması...
1999, 2007 ve 2011'de yapılan TIMMS araştırmalarının sonuçlarına bakıldığında, ülkemizin hem matematik hem de fen ortalamalarının genelde ortalamanın epeyce altında kaldığı görülüyor.
***
Bir diğer uluslararası araştırma ise uluslararası PISA testi...
2016 yılında açıklanan son PISa testi sonuçlarına göre, Türkiye'deki öğrencilerin bilim, matematik ve okuma alanlarındaki yeterlilik düzeyi OECD ortalamasının altında...
Bu araştırmaya göre, Türkiye 72 ülke arasında 50. sırada yer alıyor.
***
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan ABİDE araştırmasında 8'inci sınıf öğrencilerinin 4 dersten ayrı ayrı temel altı, temel, orta, orta ustu ve ileri olmak üzere 5 yeterlik düzeyi ölçülmüş...
Bu derslerden biri eğitimin temelini oluşturan Türkçe...
Test sonuçlarına göre öğrencilerin yaklaşık yüzde 25'inin Türkçe bilgisi ortanın altında!
***
Matematik testinde öğrencilerin yüzde 16,4'ünün temel altı, yüzde 36,6'sının temel, yüzde 32,8'inin orta, yüzde 11,3'ünün orta üstü ve yüzde 3'ünün ileri yeterlik düzeyinde bulunduğu tespit edilmiş...
Bu verilere göre 8. sınıf öğrencilerinin yüzde 53'ünün bilgi düzeyi ortanın altında...
Fen bilimleri testinde ise ortanın üstüne çıkanların oranı yalnızca yüzde 13,9.
***
Bir başka ilginç veri, kitap okumayla ilgili...
Evdeki kitap sayısı veya okullarda kütüphane sayısı fazlalaştıkça öğrencilerin akademik beceri puanları artıyor...
2018 yılında Türkiye'de bandrol muafiyetine tabi yayınlar da dahil olmak üzere kişi başına düşen kitap sayısı 7. Bunun da büyük bir bölümü eğitim kitaplarından oluşuyor.
***
'Yedi kitap yine de iyi' demeyin... Türkiye'de kitap okumaya kişi başına ayırılan süre günde yalnızca bir dakika... Buna karşın, televizyon izlemeye 6 saat, internete 3 saat harcanıyor...
UNESCO'nun verilerine göre Türkiye, kitap okuma oranında dünyada 86'ncı sırada, yani yoksul Afrika ülkeleriyle aynı kategoride...
TÜİK verilerine göre ise Türkiye'de kitap, ihtiyaç listesinin 235'inci sırasında yer alıyor.
***
Bu yıl düzenlenen İzmir 24. Kitap Fuarı'nın açılışında konuşan Türkiye Yayıncılar Birliği Başkanı Kenan Kocatürk, 2018 yılında bir önceki yıla göre hem kitap üretiminde hem de kişi başına düşen kitap sayısında düşüş olduğunu açıkladı...
2019 yılının ilk üç ayında üretilen kitap sayısı da 2018'in ilk üç ayına göre yüzde 16,41 oranında düşmüş...
Kağıt maliyetlerindeki artışın kitap fiyatlarına yansımasıyla bu düşüşün daha da hızlanması bekleniyor.
***
Yapılan araştırmalara göre eğitimde başarıyı belirleyen kıstaslardan biri de öğretmenler...
Bir ülkede kişi başına öğretmen sayısı ne kadar artar, öğretmenlerin bilişsel yeterlilik düzeyi ne kadar gelişirse öğrencilerin eğitim düzeyi de o ölçüde gelişiyor...
Bilindiği gibi Türkiye'de hem 'atanamayan öğretmenler' hem de 'geçinemeyen öğretmenler' sorunu yaşanıyor.
***
Bütün bu veriler ışığında 'Eğitimin neresindeyiz?' sorusunun cevabını da siz verin!
Eğitimin neresindeyiz?..
Ertan GÜNÇiNER
Yorumlar