Sayıştay’ın Karayolları Genel Müdürlüğü’nün (KGM) 2024 yılı mali hesaplarına yönelik yaptığı denetimler YİD projelerinin bütçede oluşturduğu tahribatı bir kez daha gözler önüne serdiğini vurgulayan Karasu, şunları belirtti:
“Sayıştay’ın raporuna göre, KGM’nin cari transferler kapsamında 2024 yılında da yaptığı ödemelerin çok önemli bölümünü YİD projeleri için yapılan garanti ödemeleri oluşturdu. Buna göre kurum geçen yıl bütçesinin cari hizmetler kaleminden yaptığı 60.5 milyar lira tutarındaki harcamanın tam 60.2 milyar lirasını garanti ödemeleri oluşturdu. KGM’nin 2024 yılında başlangıç bütçesi, yıl içinde eklenen 26 milyar 492 milyon lira ödenek ile 293 milyar 625 milyon lira oldu ve bütçenin 285 milyar 282 milyon lirasını harcadı. Bu harcamanın 177 milyar 921 milyon liralık bölümünü ise sermaye giderleri kapsamında yapılan ödemeler oluşturdu. Sermaye giderlerinin ardından en büyük gider kalemini de ‘Cari Transferler’ kalemi oluşturdu. Bu kapsamda kurumun yaptığı harcamanın en önemli bölümünü ise YİD projeleri kapsamında yapılan garanti ödemeleri oluşturdu”
“KURDAKİ ARTIŞLAR NEDENİYLE TUTTURULAMIYOR”
Karasu, KGM’nin garanti ödemelerini yapabilmek için mevcut yolların bakım ve onarımını bile yapamaz hale geldiğini ifade ederek, “Geçiş ücretlerinin döviz kurlarına bağlı olması nedeniyle bütçede garanti ödemelerine ayrılan ödenekler kurda yaşanan artışlar nedeniyle bir türlü tutturulamıyor ve yıl içinde sürekli ek ödenek ihtiyacı ortaya çıkıyor” diye konuştu.
“YANDAŞLARIN CEPLERİNİ DOLDURACAKLAR”
CHP’li Karasu, hesapsızca verilen ve belli başlı şirketlere aktarılan garantiler nedeniyle, köprü ve otoyolları işletmecisi şirketlerin zenginliklerine zenginlik kattığını vurguladı. Karasu, “Bütçede karadelik haline gelen garanti ödemelerini yapabilmek için iktidarın şimdi de devletin elindeki köprüleri ve otoyolları satma girişiminde. Oradan gelecek parayla yandaşların bir türlü dolmayan ceplerini dolduracaklar” dedi.