Petrol Ürünleri İşverenleri Sendikası Başkanı İmran Okumuş, 4 milyona yakın aracın henüz TTB taktırmadığını belirterek, “Bunun en önemli nedeni, UTTS’siz fişlerin gider olarak kaydedilemeyeceğinin bilinmemesi. Bu bilgi eksikliğinin giderilmesi için gerekli duyuruların ivedilikle yapılması gerekir” dedi. Otogaz istasyonlarının UTTS’den muaf tutulması gerektiğine vurgu yapan Okumuş, “UTTS cihazlarının garanti süresi devam etmesine rağmen Yetkili İstasyon Montaj Firmaları akaryakıt bayilerinden yüksek servis ücretleri talep ediyor. Garanti süresi bitmeden servis ücreti alınmamalı” talebini dile getirdi.
Geçtiğimiz günlerde Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne atanan Faruk Gözübüyük’ü ziyaret eden Okumuş, ziyaretten sonra yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi:
“Bilindiği üzere, Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) zorunluluğu, 1 Temmuz 2025 tarihi itibariyle başladı. Öte yandan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun dış satışlara yönelik düzenlemesi de 1 Ocak 2025 tarihinde yürürlüğe girdi. Sektörümüzdeki vergi kaçakçılığının önlenmesi amacıyla yapılan bu iki düzenlemenin amacına ulaşması için bazı adımların atılması gerekiyor. Öncelikle yaklaşık 8 milyon ticari taşıttan UTTS’ye henüz dahil olmayan yaklaşık 4 milyon aracın hemen sisteme dahil edilmesi gerekiyor. Bu ticari araç sahiplerinin önemli bir kısmı UTTS’ye dahil olmadan aldıkları yakıt belgelerini gider olarak kullanamayacaklarını henüz bilmiyor. Hem sistemin sağlıklı işlemesi, hem de araç sahiplerinin mağdur olmaması için bu bilgi eksikliğinin bir an önce giderilmesi gerekir. Bu konuda alınacak bir diğer önlem ise UTTS’ye geçmeyen mükellefler hakkında cezai işlem uygulanmasıdır. Araç muayenelerinde de TTB kontrolü için Ulaştırma Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunulmalıdır. Ayrıca, mevcut UTTS Tebliği’nde serbest kullanıcılar, dış satışlar ve tarımsal amaçlı pompalarla ilgili açık bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu alanların sisteme dahil edilmemesi kayıt dışılığı artırmakta, denetim zafiyeti yaratmaktadır. Mevcut olumsuzluklar giderilmediği takdirde milli servetimiz heba olacak, milyarlarca liralık yatırım yapan bayilerimiz ağır zarara uğrayacaktır.”
ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER
İmran Okumuş, alınması gereken ek önlemler konusundaki önerilerini ise şöyle sıraladı:
“Araç sahiplerinin fişlerin gider yazılamayacağına dair bilgi eksikliğinin hızla
Giderilmesi. Sosyal medyada görülen sahte fiş satışlarının engellenmesi için UTTS arayüzü geliştirilmeli. UTTS platformunun GİB sistemleriyle entegre edilerek fişler doğrudan mükellef e-postalarına gönderilmeli. Toplu fatura düzenlemelerinde araçların UTTS kayıtlı olup olmadığı teyit edilmeli. Serbest kullanıcı teslimleri ile istasyon dışı ikmallerin UTTS kapsamına alınmalı. UTTS’nin tüm akaryakıt teslimlerinde zorunlu kılınmalı. Müşteri sadakat programları ve taşıt tanıma sistemlerinin UTTS ile entegre kullanımının zorunlu hale getirilmeli. Dağıtım şirketlerine ait taşınabilir kart ve anahtarlıkların yasaklanmalı. Taşıt sahiplerinin yakıt tüketimlerini izleyebileceği bir UTTS kullanıcı arayüzü geliştirilmeli.”
SAHADA YAŞANAN SORUNLAR
Uygulamada sahada yaşanan sorunların da giderilmesi gerektiğine işaret eden Okumuş, “Bu sorunların en önemlisi Yetkili İstasyon Montaj Firmalarının (YİMF) istasyon sahiplerinden talep ettiği servis ücretleridir. UTTS cihazlarının garanti süreleri devam etmesine rağmen, en küçük bir arızada dahi YİMF’ler yüksek servis ücreti talep etmektedir. Üstelik bu ücretlerin belirlenmesinde herhangi bir standart bulunmamaktadır. Bu konuda acilen bir düzenleme yapılarak servis ücretlerinde taban ve tavan fiyat belirlenmeli ve garanti süresi bitmeden servis ücreti alınmamalıdır” değerlendirmesi yaptı.
Bir diğer önemli konunun ise 31 Aralık 2025 tarihine kadar otogaz istasyonları için getirilen UTTS zorunluluğu olduğunu söyleyen PUİS Başkan Okumuş, “Türkiye’de otogaz kullanan yaklaşık 100 bin ticari araç bulunmasına rağmen, lisanslı faaliyet gösteren 10 bin 673 otogaz istasyonu mevcuttur. Yalnızca 100 bin araç için her bir istasyona 194 bin 322 TL maliyet getiren UTTS’nin zorunlu tutulması, devlet hazinesine bir katkı sağlamayacak, ancak sektöre ciddi bir yük getirecektir. Bu nedenle, otogaz istasyonlarının UTTS kapsamı dışında bırakılmasını talep ediyoruz” dedi.