Soydaş'ın konuya ilişkin açıklamasında şu ifadeler yer aldı: "Ankara’da ulaşım ücretlerine Şubat 2025'de yapılan son zamdan sonra işletme maliyetlerine çok büyük oranlarda zamlar gelmiştir. 2025 yılı Şubat ayında motorinin litresi 43,89 TL iken, Kasım ayı itibarıyla 58,57 TL’ye yükselmiş olup yaklaşık yüzde 34 oranında fiyat artışı gerçekleşmiştir.

Aynı dönemde yedek parça, madeni yağ, lastik, akü, antifriz vb. bakım onarım kalemlerinde yüzde 35, zorunlu trafik sigortası, kasko vb. kalemlerde yaklaşık yüzde 38 oranında fiyat artışı gerçekleşmiştir.

Ayrıca kanun gereği ücretsiz ve indirimli taşınan yolcu sayılarının genel yolcu sayısının yüzde 62’sine tekabül edecek seviyelere ulaşması işletme gider ve maliyetlerini son derece olumsuz yönde etkilemektedir.

Sağlamakta olduğumuz toplu taşıma hizmetindeki gider ve maliyet kalemlerindeki bu artışların yıllar içerisinde astronomik seviyede gerçekleşmesine karşın bilet fiyatlarında aynı periyotta artışa gidilmemesi vermekte olduğumuz hizmetin sürdürülebilirliğini zora sokmaktadır.

Bu olumsuzluklar göz önünde bulundurularak esnafımızın işletme giderlerinden, yolcularımızın ekonomik bütçelerinden en az oranda etkileneceği şekilde toplu taşıma ücret tarifelerinde artışa gidilmesi kaçınılmaz olmuştur.

Mevcut alternatifli uygulamalar nedeniyle toplu taşımada en ucuz kentlerden biri olan Ankara’da, işletme maliyetlerine gelen zamlar nedeniyle esnaflarımızın bu yükün altından kalkması imkansız hale gelmiştir.

Ücret tarifelerinin düşüklüğü ve kanunla belirlenen ücretsiz taşıma nedeniyle yıllardır Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından esnaflarımıza yapılan sübvanse destekleri de artık yetersiz kalmaktadır.

Israrla vurguladığımız; Türkiye’de tek ücretsiz hizmet yaptırılan özel sektör olan halk otobüsleri ücretsiz ve indirimli taşıma nedeniyle mağdur edilmekte ve her vatandaşın gelirini artırma talepleri doğal karşılanırken esnaflarımızın bu yöndeki talepleri tepkiye yol açmaktadır. Günümüz ekonomik koşullarında vatandaşlarımızın tepkisini anlamakla birlikte bu işi yapan esnaflarımızın da geçindirmek zorunda oldukları aileleri ve hizmetin devamlılığı için bu otobüsleri çalıştırmaları gerektiğini de hatırlatmakta fayda olduğunu düşünüyoruz. Keza bu otobüslerin de bir işletme maliyetleri var ve bu maliyetlere de sürekli zam gelmektedir.

Toplu taşımanın sürdürülebilir olması için bir önemli konu da kanunla verilen ücretsiz seyahat kartlarının gelir durumuna göre sadece gerçek ihtiyaç sahiplerine verilmesidir. Örnek vermek gerekirse; milyonlarca liralık evin sahibini veya maddi durumu son derece iyi olan birini ücretsiz taşıyıp o eve temizliğe giden insandan ücret alınması adil değildir.

Yıllardır taleplerimizi dile getirdiğimiz ilgili bakanlıkların, hem bu konuda hem de ayda iki günlük taşımayı ancak karşılayan ücretsiz taşıma gelir desteklerinin artışında acil çözüm üretmesi gerekmektedir.

Ankara’da toplu taşıma hizmetinden faydalananların farklı uygulamalarla indirimli veya ücretsiz taşındığı ve bir yolcunun biniş maliyetinin 70.00 TL dolayında olduğu göz önüne alındığında, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin bütçesine de önemli oranda olumsuz etki yapan ulaşım ücretlerinin bir an önce Belediye Meclisi tarafından güncellenmesi gerektiği ve artan maliyet yükünün sadece esnaflarımızın üzerine bırakılmaması gerçeği daha net anlaşılacaktır.

Günümüz ekonomik koşullarında Ankara’da ulaşıma zam keyfi değil zorunluluktur. Ankara Şehiriçi Özel Halk Otobüsçüleri Esnaf Odası Yönetim Kurulu adına kamuoyuna saygılarımızla bildiririz."

Kaynak: Bülten