Elektrikli araçlar için tüketilen 45 milyon kWsaat elektrik enerjisi ile 291 bin elektrikli araç temmuzda 240 milyon kilometre yol katetti. Benzinli araçlar ortalama km de 4 TL yakarken, elektrikli araçlar hızlı şarjda 2 TL maliyetle, hızlı ve yavaş şarjların karışımı ile 1,6 TL ve evden şarj ile ise yaklaşık 1 TL’ye 1 km mesafeyi katettiği hesaplandı. Bir elektrikli araç 60 kWh’lik deposunu sıfırdan full depoya DC’de 650 TL’ye evden şarjda ise 340 TL’ye dolduruyor.
LPG/OTOGAZ İLE ARADAKİ FARK KİLOMETREDE 57 KURUŞ
Öte yandan www.baskentgazete.com.tr enerji piyasası uzmanlarından edindiği verilerle LPG/Otogaz ile elektrikli araç arasındaki hesaplamayı da gündeme getirdi. Buna göre, temmuz 2025 itibariyle LPG’li araçların kilometre başına yakıt maliyeti 2,66 TL iken, elektrikli araçlarda bu maliyet evden şarjda 0,70 TL, (SKTT olursa 0,70+0,53=1,23 TL) iş yerinden şarjda 1,15 TL (SKTT olursa 1,15+0,14=1.29 TL), yavaş şarjda (AC) 1,54 TL ve hızlı şarjda (DC) ise 2,09 TL seviyesinde gerçekleşiyor. Bu kapsamda hızlı şarj (DC) elektrikte kilometre başına LPG/Otogaz araçlar 57 kuruş daha ucuz olduğu ortaya çıkıyor. Bu hesaplamalara göre elektrikli araçlar hem evden ve iş yerinden hem de ticari olarak faaliyet gösteren şarj istasyonlarından şarj edildiğinde LPG’li araçlara göre çok daha ekonomik bir kullanım imkânı sunuyor.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Enerji Dönüşüm Dairesi Başkanı İbrahim Öz TRT Radyo 1’de katıldığı Gündem Enerji Programında elektrikli araç piyasalarına ilişkin önemli verileri paylaştı. Elektrikli araçların yakıt maliyetleri benzin ve dizel yakıtlı araçlarla kıyaslandığında çok daha avantajlı bir durumda olduğunu belirten Öz, “Mevcut fiyatlarla, elektrikli araçların evden şarj edilmesi halinde oluşan yakıt maliyeti, benzin ve dizel yakıtlı araçların yakıt maliyetinin yaklaşık üçte biri seviyelerinde” değerlendirmesi yaptı.
2024 yılında elektrikli otomobil satışlarının dünya genelinde 17 milyon adeti aşarak araç satış payında yüzde 20’leri geçtiğini kaydeden Öz, Çin’in elektrikli otomobil sektöründe liderliğini sürdürdüğünü ve 2024 yılında Çin’den satılan araçların yarısının elektrikli olduğunu kaydetti. Öz ayrıca, ABD’de 2024 yılında elektrikli otomobil satışlarının yıllık bazda yaklaşık %10 arttığını ve satılan her 10 araçtan fazlasının elektrikli hale geldiğine vurgu yaparken, 2025 yılı elektrikli araç satışlarının yüzde 10’luk büyümeyi korumasının beklendiğini belirtti.
TÜRKİYE YOLLARINDA 2030’DA 1 MİLYON ELEKTRİKLİ ARAÇ BEKLENİYOR
Türkiye elektrikli araç piyasasına ilişkin de verileri paylaşan İbrahim Öz, “Temmuz ayı itibarıyla ülkemizdeki elektrikli araç sayısının yaklaşık 292 bin adet olduğu görülmektedir. Önümüzdeki dönemde TOGG’un üretim kapasitesinin artmasıyla ve T10X’in yanında T10F gibi yeni model araçları piyasaya sunmasıyla beraber 2030 yılında 1 milyonu aşkın elektrikli aracın yollarımızda olmasını öngörmekteyiz” değerlendirmesi yaptı.
ŞARJ SÜRESİ 10 DAKİKANIN ALTINA DÜŞÜRÜLMELİ
İbrahim Öz elektrikli araçların mevcut fosil yakıtlı araçlarla menzil ve dolum/şarj süresi yönünden eşdeğer duruma gelebilmesinin önemine de dikkat çekti. Öz bunun için de batarya teknolojilerin 10 kata kadar iyileştirilmesinin ve şarj süresini 10 dakikanın altına düşürecek bir teknolojik gelişmeye ihtiyaç olduğunu da kaydetti.
TOGG İLE SİRO BATARYA GELİŞTİRİYOR
TOGG ile Çinli enerji firması ortaklığında enerji depolama çözümleri geliştirmek üzere kurulan Siro şirketinin batarya fabrikasının inşaatının sürdüğünü, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın ise pek çok şirketle Türkiye’ye elektrikli araç üretimi ve batarya yatırımı yapması konusunda görüştüğünü ifade eden Öz, “Bu kapsamda hem elektrikli araç üretimi hem batarya yatırımları konusunda önemli gelişmeler beklemekteyiz” dedi.
179 ŞİRKET 33 BİN 986 NOKTADA ŞARJ HİZMETİ VERİYOR
Şarj hizmetlerine ilişkin de bilgiler veren Öz, “En başında piyasada sadece 5 adet şirket şarj hizmeti faaliyeti göstermekteyken, bugün itibarıyla sona erdirilenler hariç 179 adet şirket lisanslı bir şekilde şarj hizmeti faaliyeti göstermektedir. Şu anda 81 ilimizde de şarj istasyonu bulunuyor. Şarj istasyonlarındaki soket sayıları 25 Ağustos 2025 itibarıyla toplam 33 bin 807 adeti buluyor. Bunlardan 19 bin 372 adedi AC, 14 bin 435 adedi ise DC sokettir. Toplam 33 bin 986 adet şarj noktası bulunuyor. Sertifika üzerinden hizmet sağlayan soket sayısı 3 bin 437, lisans üzerinden hizmet sağlayan soket sayısı 30 bin 549’dir. Şarj ağı işletmeci lisansına sahip tüzel kişi sayısı 179, Şarj piyasası toplam cirosu Temmuz 2025: 600 milyon TL civarındadır” dedi.
Öz ayrıca, Türkiye’de şarj ünitelerinden elektrikli araç marka ve modeli fark etmeksizin şarj hizmeti alınmasının sağlanmasıyla, hem şarj istasyonlarının optimum şekilde kullanılmasının hem de yapılacak yatırımlarda ülke kaynaklarının sağlıklı kullanılmasına katkı sunulduğunu kaydetti.