Küresel eğlence ve medya sektörünün gelirleri, 2029 yılına kadar 3,5 trilyon dolara ulaşacağı hesap ediliyor. PwC’nin Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2025-2029 raporuna göre, reklam modellerini dönüştürüp hiper-kişiselleştirmeyi teşvik eden yapay zekânın etkisiyle reklam harcamalarının eğlence ve medya tüketimi harcamalarından üç kat daha hızlı büyümesini sağlayacak.
Canlı müzik, sinema ve etkinlikler gibi dijital harici kategoriler, 2024 yılında sektör harcamalarının yüzde 61'ini oluşturarak tüketici sektörü gelirlerine öncülük etmeye devam ediyor.
Uluslararası izleyicilerin yerel yapım filmlere daha fazla harcama yapma eğilimi devam ederken, 2024 yılında 33 milyar dolar olan küresel sinema gelirlerinin 2029 yılında 42 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Video oyunlarında 2024'te 224 milyar dolar olan küresel gelirin 2029'da 300 milyar dolara ulaşarak film ve müzik endüstrisi gelirlerinin toplamını geride bırakacağı öngörülüyor. Türkiye’de tüm eğlence ve medya pazarının 2029’a kadar yıldan yıla yüzde 9,35 büyüme oranı ile 4,81 milyar dolar olması bekleniyor.
TÜRKİYE OTT KATEGORİSİNDE EN HIZLI BÜYÜYEN PAZAR OLACAK
Rapora göre, Türkiye’de tüm eğlence ve medya pazarının 2029’a kadar yıldan yıla yüzde 9,35 büyüme oranı ile 4,81 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Medya sektörü ile ilgili verilere göre, Türkiye’de 2024 itibarıyla yayın TV reklamcılığı, toplam geleneksel TV gelirlerinin yüzde 82,4’ünü oluşturuyor. Bundaki en büyük payın ise yüzde 86 ile karasal yayın reklamcılığına ait olması bekleniyor. Karasal TV reklamcılığının, 2024-2029 arasında yıllık ortalama yüzde 3,8 oranında büyüyerek 216 milyon dolara 260 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Ücretli abonelikten elde edilen TV gelirlerinin ise yıllık ortalama yüzde 2,6 artarak 61 milyon dolara ulaşması öngörülüyor.
RAPORDA ÖNE ÇIKAN DİĞER BULGULAR
Önümüzdeki beş yılda en hızlı büyümenin, reklam odaklı kategorilerde gerçekleşmesi bekleniyor. Perakende reklamcılığı, sosyal/mobil yayın içi video reklamları ve bağlantılı TV reklamları, yüzde 14–15 aralığında büyüme gösterecek.
2024'te reklam gelirlerinin yüzde 72'sini oluşturan dijital formatların payı 2029'da yüzde 80'e çıkacak. Yapay zekâ ve hiper-kişiselleştirme, bu artışı daha da hızlandıracak.
E-ticarette arama reklamlarının payı, 2020’deki yüzde 32,7’den 2029’da yüzde 45,5’e; video oyunlarındaki reklamların payı ise 2024’teki yüzde 32,8’den yüzde 38,5’e yükselecek. Bağlantılı TV reklam gelirlerinin ise 2029'da 51 milyar dolara ulaşması ve geleneksel TV reklamcılığının yüzde 45’ine denk gelmesi bekleniyor.
Küresel sinema gişe gelirlerinin, 2024’te 33 milyar dolardan 2029’da 41,5 milyar dolara çıkacağı; izleyicilerin yerli yapımlara olan ilgisinin arttığı gözleniyor. Video oyunları, sektörün en hızlı büyüyen alanlarından biri olarak 2029’da yaklaşık 300 milyar dolarlık gelire ulaşacak.