CHP İzmir Milletvekili Kani Beko, geçen yıl alkollü sürücünün çarpması sonucu yaşamını yitiren Umut Gündüz'ün 27 Aralık'ta görülecek ka- rar duruşması öncesi bisikletli ölümlere ilişkin TBMM'de basın toplantısı düzenledi. Basın toplantısına Umur Gündüz'ün ailesi de katıldı. Yaşanan ekonomik krizlerin bisiklet kullanımını hem bir zorunluluk hem de doğaya ve yaşam çevresine saygı gereği artarak, sağlıklı bir yaşam için tercih edilir hale geldiğini söyleyen Beko, ancak kamu kurumlarının eşzamanlı olarak bisiklet kullanımını güvenli ve vazgeçilmez bir ulaşım tercihine dönüştürecek gerekli adımları tatmin edici ölçüde atmadığını belirtti. Son iki yılda meydana gelen 16 bin 715 bisiklet kazasında 290 bisiklet kullanıcısının yaşamını kaybettiğini, yüzlerce kişinin de yaralandığını ifade eden Beko, yaşanan kazaların büyük oranda bisikletlilere arkadan çarpılması sonucunda gerçekleştiğini hatırlattı. Beko, 'Bisikletlilerin ölmesi ile sonuçlanan bu kazalarda ölümlere sebep olan sürücüler, trafik kazası denilerek cezasız bırakılmaktadır. Bu durumun sonucunda da bisikletli ölümleri artmaya devam etmektedir' diye ekledi.

'ADALET İÇİN BURADAYIZ'

Bisikletli ölümlerde sembol isim olan Umut Gündüz ve Zeynep Aslan olaylarına dikkat çeken Beko, 'Bugün buradayız çünkü 27 Aralık'ta yani haftaya pazartesi günü Umut'un karar duruşması yapılacak. Bugün Zeynepler; Umutlar ölmesin diye TBMM'de bisiklet kullanıcılarının sesi olmak için, Umut için, adalet için buradayız. Bisikletli ölümleri durdurulsun. Sizlerden de bu konuda desteklerinizi bekliyoruz' dedi. Kani Beko, konuşmasını şöyle sürdürdü: 'Kazalar büyük oranda bisikletlilere arkadan çarpılması sonucunda gerçekleşmiştir. Bugün burada dikkat çekmek istediğimiz önemli bir nokta şudur; Bisikletlilerin ölmesi ile sonuçlanan bu kazalarda; bu ölümlere sebep olan sürücüler, trafik kazası denilerek cezasız bırakılmaktadırlar. Bu durumun sonucunda da bisikletli ölümleri de artmaya devam etmektedir. Bu ölümler genellikle, bisikletliler yolun sağından ya da emniyet şeridinden giderken araçların arkadan çarpmasıyla meydana gelmektedir. Bu da motorlu taşıt sürücülerinin trafik kurallarına uymamalarından, dikkatsiz ve duyarsız olmalarından ne yazık ki kaynaklanmaktadır.'

'AVRUPA'DA BİSİKLET KULLANIMI OLDUKÇA YAYGIN'

Dünyada birçok ülkede, özellikle de Avrupa'da bisiklet kullanımının oldukça yaygın ve bu alana ayrılan bütçe ve fonun her geçen gün arttırıldığını belirten Kani Beko şöyle konuştu: 'Avrupa'nın en yüksek bisiklet kullanımına sahip ülkeleri Hollanda, Danimarka, Almanya ve Belçika'dır. Hollanda kişi başına günlük ortalama 3 kilometre bisiklet yolculuk mesafesi ile Avrupa ülkeleri içerisinde birinci sıradadır. Ayrıca ölümlü bisiklet kazası ile en düşük kaza oranlarından birine sahiptir. Danimarka, İsveç, Belçika ve Almanya da benzer verilere sahiptir. Türkiye ise bisiklet kullanımı istatistiklerinde, OECD ülkeleri arasında da, Avrupa ülkeleri arasında da son sıralarda ne yazık ki yer almaktadır. Ülkemizde bisiklet sürme çocuk yaşlarda öğrenilirken, yaş ilerledikçe bisiklet kullanımından vazgeçilmektedir. Bisiklet bir ulaşım aracı olarak görülmemektedir ve bu nedenle de trafikte tehlike oluşmaktadır. Son dönemde oldukça artan kaza sayısının, toplumun her kesimi tarafından fark edilmesi çok önemlidir.'

Bisikletli yaşamın gelişmesi ve bu kazaların olmaması için tedbir, denetim ve eğitimlerin artırılmasının şart olduğunu ifade eden Beko alınacak önlemleri ise şöyle sıraladı:

• Bisiklet, kentteki ulaşım ağının bir parçası haline getirmelidir.

• Hız sınırları kontrol altına alınmalı, trafik güvenliği önlemleri arttırılmalıdır.

• Bisikletin bir taşıt olduğu tüm sürücüler tarafından kabul edilmelidir.

• Bisiklet sürücüleri için güvenli şeritler ayrılmalıdır.

• Evrensel kuralları içeren eğitim müfredatı yaygınlaştırılmalı. Bu müfredat 81 ilde, tüm ilçelerde, köylerde eğitim-öğretimin bir parçası haline getirilmelidir.

• İlköğretim, ortaöğretim ve üniversitelerde bisikletin kullanımı ve bisikletli sürüş zorunlu ders olarak veya geçiş aşamasında seçmeli ders olarak okutulmalıdır.

• Ehliyet kurslarında 'trafikte bisikletin yeri' anlatılmalı, bisikletin taşıt olarak sürücüler tarafından kabul görmesi sağlanmalıdır.

• Çevre, şehircilik ve iklim değişikliği bakanlığı bu alanda çalışmalarının kapsamını arttırmalı, yerel yönetimleri de parti ayrımı gözetmeksizin sürece dahil etmelidir.

Muhabir: Haber Merkezi