İster işyeri isterse konut kirası olsun ödemelerin tamamının banka veya posta idaresi aracılığıyla yapılması gerekiyor.
İş yeri ile konut kira geliri elde edenlerin ve kiracıların, kira tutarı ne olursa olsun kiraya ilişkin tahsilat ve ödemelerin tamamının banka veya posta idaresi tarafından düzenlenen belgelerle tevsik etmeleri zorunlu. Haftalık, günlük gibi kısa süreli konut kiralamalarına ilişkin tahsilat ve ödemeler de elden yapılamıyor. Hisseli gayrimenkullerin kiralanmasında, kira bedelinin tamamının kiraya verenlerden birisine bankalar veya PTT aracılığıyla ödenmesi durumunda, tevsik zorunluluğunun yerine getirildiği kabul ediliyor.
Tevsik etmek ne anlama geliyor?
Tevsik etmek belgelemek, ispatlamak, kanıtlamak anlamına geliyor. Kira yatırdığınızı dekont ya da hesap bildirim cetvelleri ile tevsik edebilirsiniz.
Eğer banka ya da PTT üzerinden kirayı ödemezseniz cezası var.
Uymayanların her birine, her bir işlem için 2026 yılında; birinci sınıf tüccarlar (Bilanço Esası) ile serbest meslek erbabı hakkında 35 bin liradan, ikinci sınıf tüccarlar (İşletme Hesabı Esası), defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında 17 bin liradan, bunlar dışında kalanlar hakkında da 8 bin 700 liradan az olmamak üzere işleme konu tutarın yüzde 10’u oranında özel usulsüzlük cezası kesiliyor.
Ayşe teyze evini Ahmet beye 40 bin liraya kiralamış olsun. Ocak ve şubat ayına ilişkin kira bedelinin elden ödenmesi durumunda, işleme konu tutarın yüzde 10’u hesaplanacak. 4 bin liraya denk geliyor. Ancak 4 bin lira 2026 yılı için belirlenen 8 bin 700 liralık asgari tutarın altında kalıyor. Bu nedenle hem ev sahibi Ayşe teyzeye hem de kiracı Ahmet beye 8 bin 700 liralık ceza kesilecek. İki ay elden ödendiği için de ceza 17 bin 400 lira olacak.
Tevsik zorunluluğuna aykırı bir şekilde ödeme yapanların, durumu ödemeyi takip eden 5 iş günü içerisinde kendiliğinden idareye bildirmesi halinde, ödemede bulunan adına (kiracıya) özel usulsüzlük cezası kesilmiyor.