Genel

GAZBİR’den baca zehirlenmeleri uyarısı

Türkiye Doğal Gaz Dağıtıcıları Birliği (GAZBİR) başkanı Yaşar Arslan, baca zehirlenmeleri konusunda uyarılarda bulundu. Arslan yaptığı açıklamada, Türkiye’deki 22 milyon abonenin, doğal gazın evlerinde ve işyerlerinde güvenle doğal gaz kullanabilmesi için abonelerin uygulaması gereken bazı tedbirlerin bulunduğunu, basit önlemler ve periyodik kontrollerle abonelerin can ve mal güvenliğini korumasının mümkün olduğunu belirtti.

“BACA GAZI ÖLÜMLERİN EN BÜYÜK SEBEBİ”

“Bazı evlerde onaylı projeye aykırı olarak iç tesisatta tadilat yapıldığını görüyoruz. Banyo, yatak odası veya kapalı balkonlara yakıcı cihazların yerleştirildiğine şahit oluyoruz” hatırlatması yapan Arslan, “Bu durumlar nedeniyle ev içine sızan baca gazından karbonmonoksit zehirlenmesiyle ölümlü kazalara sebep olabilmektedir. Baca çıkışlarının bağlantılarının çok dikkatli yapılması gerekiyor. Bacanın, dışarıdan yük binmesiyle bağlantı yerinden oynaması halinde atık gazın evin içine dolması büyük risk oluşturuyor. Bu bağlantıların kullanıcı tarafından mutlaka kontrol edilmesi gerekiyor” ifadelerini kullandı.

“YETKİLİ SERVİSE İŞLEM YAPTIRIN”

“Kullanıcılar yetkili servis haricinde hiçbir firmaya işlem yaptırmamalı ve her işlem sonucunda yapılan işlemin belgesini almalıdır” uyarısını da yapan GAZBİR Başkanı Yaşar Arslan şöyle devam etti:

“Doğal gaz yakıcı cihazları ve atık gaz çıkışı baca ekipmanları bir bütün olarak satılıyor. Dağıtım şirketleri doğal gaz tesisatının onaylı proje uygunluğunu ve tesisatın sızdırmazlık testinin kontrolünü yapmaktadır. Yakıcı cihazlar (kombi, şofben, soba vb.) ve baca ekipmanları ilgili markanın servisleri tarafından monte edilmekte ve devreye alınmaktadır. Aksi halde ilgili marka garanti vermemektedir. İlgili marka servisi baca montajında birleştirme yerlerini düzgün sabitlemediği ve birleşme yerlerinin sızdırmazlığını sağlamadığı taktirde bacadan sızan karbondioksit ölümlü kazalara sebep olmaktadır.”

“CAM BALKONLARIN İÇİNDE BACA ÇIKIŞI OLMAMALIDIR”

Hanelerin büyük bir kısmında cam balkonların ekstra yaşam alanı sağlaması nedeniyle tercih edildiğini dile getiren Arslan, “Fakat doğal gaz yakıcı cihazları atmosfer ile doğrudan bağlantılı çalışıyor. Cam balkon olan hanelerde cam pencerenin kesilmeyip bacanın balkon içerisinde bırakıldığına şahit oluyoruz. Cam balkon yapılan evlerde yakıcı cihazların bacalarının dış ortam ile bağlantısı kesinlikle kesilmemeli ve bacalar ilgili servis tarafından düzgün şekilde sabitlenerek cam balkonların dışına çıkarılmalıdır. Doğal gaz dağıtım şirketlerinin web sitelerinde yayınlanan sertifikalı firmalardan balkon hem kapanmadan önce hem kapandıktan sonra gerekli teknik destek alınmalıdır. Ayrıca, doğal gaz yakıcı cihazlarının bulunduğu yerde havalandırma menfezinin olması zorunludur. Zehirlenme, yangın ve patlamaların en önemli sebeplerinden birisi havalandırmanın yetersiz oluşudur. Havalandırma menfezi ile ortamda biriken gazın veya kirli havanın dışarı tahliyesi sağlanır. Bu basit önlem sayesinde olası kazaların önüne geçilir” önerilerini dile getirdi.

“PERİYODİK BAKIM VE EKİPMANLARIN ÖMRÜ ÖNEMLİ”

Bugün itibariyle Türkiye’nin tüm illerinde 73 milyonun üzerinde nüfusun doğal gaza erişim imkânı bulunduğunu ifade eden Arslan, doğal gazın Türkiye nüfusunun “85’inin kapısının önünde olduğunu kaydetti. Günlük hayatımızda yaygın şekilde kullandığımız doğal gaza dair tüm ekipman ve cihazların bir ömrü ve periyodik bakıma ihtiyacı olduğu unutulmamalıdır” diyen Arslan, şu tavsiyelerde bulundu:

“Tüm cihazların periyodik bakımları aksatmadan yapılmalıdır. Bu sayede, doğal gaz hem verimli hem de en güvenli şekilde evlerde, iş yerlerinde kullanılabilir. Cihaz bağlantılarında kullanılan “flex” olarak bilinen bağlantı ekipmanları zaman içinde yırtılma, kırılma yapabiliyor. Bağlantı elemanlarının periyodik bakım esnasında kontrol edilmesi gerekir ve özellikle son kullanma tarihi geçenlerin yenisiyle değiştirilmesi gerekiyor. Tüm bu bakım, onarım, malzeme değişimi ve temizlik gibi süreçlerin yetkili firmalara yaptırılması gerekmektedir.”

YILDA 10 MİLYON ÇAĞRI GELİYOR

Tüm abonelerin doğal gaz şebekesinde bir arıza veya kaçak olması halinde veya bulunulan ortamda doğal gaz kokusu alınması durumunda vakit kaybetmeden 7/24 esaslı hizmet veren ücretsiz “Alo 187 Doğal Gaz Acil Hattı”nı araması gerektiğini de kaydeden GAZBİR Başkanı Yaşar Arslan, “Türkiye genelinde faaliyet yapan 73 doğal gaz dağıtım şirketimiz 3 bin 500’ün üzerinde çağrı merkezi personeli ile 22 milyon aboneye hizmet veriyor. Doğal gaz dağıtım şirketlerinin dijitalleşme yatırımları sayesinde birçok kanal vasıtasıyla aboneler şikayetlerini bizlere ulaştırıyor. Çağrı merkezlerinde abonelerin ortalama bekleme süresi 15-20 saniye civarındadır. Yapılan çağrıların yaklaşık 1 milyonu acil müdahale kapsamında değerlendirilirken gelen çağrıların sadece 6 bin 500 tanesinde acil durum nedeniyle yerinde kesinti yapılmış. 4 bine yakın acil müdahale personeli ile olay yerine ulaşma süremiz ortalama 10 dakika civarında. Özellikle nüfusun fazla olduğu büyükşehirlerde bu sürenin artmaması adına acil müdahale ekiplerini şehirlerin farklı noktalarına konumlandırıyoruz” dedi.