• Pandemi döneminde Dernek olarak çalışmalarınızı anlatır mısınız?

'Aydınlatalım, renkler belirsin!' sloganıyla 2017'den bu yana kütüphaneler kuruyor, çocuklarımıza kitap dağıtıyoruz. Okuyacak Çocuklar Derneği bugüne kadar toplam 28 bin 500 kitap, 3 bin okul kıyafeti, 600 tohumlu kalem dağıttı. Eğitimin her alanında çocuklarımıza yön vermek istediğimiz için 2020 Ocak ayında iki projemizi duyurmuştuk. Bunlardan ilki köy okullarında sanat atölyeleri düzenlemekti. 'Köyde Sanat' başlığıyla akademisyenler ve ressamlarla köy okullarında atölyeler düzenleyecektik ancak pandemi nedeniyle gelecek seneye ertelemek zorunda kaldık. Bunun yanı sıra Güdül'de Fen Lisesinde Kariyer günleri düzenlemeye başlamıştık ancak pandemi nedeniyle planlanan programı iptal etmek zorunda kaldık. Eğitim-kültür ve sanat alanındaki projelerimize zorunlu ara verince biz de sokak sokak gezip kitap dağıtmaya başladık. Ankara'nın gelir düzeyi düşük bölgelerinde stantlar açtık. Dağıtımdan önce 1 gün el değmeden beklettiğimiz ve dezenfekte ettiğimiz kitaplarımızı çocuklarımıza ücretsiz olarak dağıttık. Okuyacak Çocuklar Derneği, Pandemi arasında da durmadan, yorulmadan çocuklarla buluşmaya devam etti.

'PANDEMİNİN BİZE TAVSİYELERİ OLDU'

• Bu süreçte yapmış olduğunuz söyleşilerde eğitime ara verilen öğrencilere ne gibi tavsiyeleriniz oldu?

Öğrencilere tavsiyelerimizi belirtmeden önce şunu ifade etmek isterim ki aslında pandemi sürecinin biz eğitimcilere, öğrencilere ve velilere çok güzel tavsiyeleri oldu. Eğitimin zaman ve mekanla sınırlı olmadığı, kendimize ve birbirinize güvenmemiz gerektiği, öz disiplinini sağlamış gençlerin sınav ya da hayatta başarılı olacağı, bilgisayarın sadece bir oyun ya da iletişim aracı olmadığı… Gençlerimiz bu hastalığın yaşamın bir gerçeği olduğunu ve bununla yaşamaya alışmaları gerektiğini kabullenmeleri gerekiyor. Çok basit yöntemlerle bu süreci sağlıkla atlatabileceklerini bilmeleri gerekiyor. En önemli ikinci konu kendilerine farklı hobi ve uğraşı alanı oluşturmaları gerekiyor. Her gün düzenli olarak spor yapmaları enerjilerini doğru kullanmaları açısından çok önemli ve tabii ki kitap okumaları gerekmektedir. LGS ya da YKS incelendiğinde okuma ve anlama becerilerinin ne kadar önemsendiğini görüyoruz bu nedenle günlük okumanın şart olduğunu unutmayalım.

'BU GELECEK ONLARIN GELECEĞİ'

• Sosyal medya üzerinden okumayı teşvik edici çalışmalarınızı anlatır mısınız?

Bu çalışmalar devam edecek mi? Şu ana kadar aldığınız geri dönüşler neler? Bizim amacımız çocuklarımız okusun, sorgulasın ve geleceği kendileri için bilimin, aklın ışığında şekillendirsinler, zira bu gelecek onların geleceği. Bu amaçla biz eğitimin her alanında ve her platformunda onlarla buluşmaya çalışıyoruz. Bu platformlardan biri de sosyal medya. Pandemi sürecinde alanında uzman dostlarımızla sosyal medya üzerinden canlı yayınlar düzenliyoruz. Yazarlar kendi eserlerini okuyor, alan uzmanları gençlerimize önerilerde bulunuyor. Geri dönüşler muazzam, takipçilerimizle anlık etkileşimle görüyoruz ki geleceğe sahip çıkan çok fazla kişiyiz ve biz iyiliği paylaşanlar olarak bıkmadan, usanmadan her platform üzerinden çalışmaya devam edeceğiz.

'ÇOCUĞUN İLGİSİ DİKKATE ALINMALI'

• Öğrenciler önümüzdeki lise tercihlerinde nelere dikkat etmeli?

Öncelikle ebeveynlerin kendi idealleri için değil çocuğun yeterliliği ve ilgisini dikkate alarak tercih listelerini birlikte belirlemesi gerekmektedir. Öğrencinin akademik yeterliliğine uygun ve gerçekçi tercih yapılmalıdır. Tercih edilen okulların, öğrencinin kariyer hedefine uygun olup olmadığına bakılarak tercih yapılmalıdır. Öğrencinin lisede seçeceği alan öngörülerek tercih yapılmalıdır. Öğrenciler tercih listesi oluştururken MEB'in internet sitesinde e-okulda açılmış olan tercih robotuna girmelidir. Öğrenciler LGS puanı ile tercih yapmayıp, yerel tercih yapacaklarsa üç tercih yapacaklardır. Öğrenci öncelikle yerel yerleştirme işlemlerini tamamlamalıdır. Sonrasında merkezi sınav puanı ile öğrenci alan ortaöğretim kurumları tercih rehberine tıklayarak karşınıza gelen okul türlerinden istediğiniz en fazla 5 okulu tercih listenize ekleyebilirsiniz. Öğrenci tercih listesinde tek tercih de yapabilmektedir. Öğrenciler 5 tercihten ilk iki tercihi yüzdelik diliminden daha küçük okullardan, üçüncü okulu kendi yüzdelik dilimine denk olan okul olarak, son 2 okulu ise kendi yüzdelik diliminden daha yüksek okullardan seçerek tercih listesini tamamlayabilir. Öğrencilerin tercih edecekleri okulları görerek tercih listelerini tamamlamaları daha faydalı olacaktır

'TERCİHTE ACELE ETMESİNLER'

• Tercihlerde hem öğrencilerin hem de ailelerin en çok düştüğü hatalar neler? Nasıl çözüm önerileri sunarsınız?

Yapılan hataların en başında yerel yerleştirme ile yerleşecek olan öğrencilerin nakil bekleyerek tercih yapmaması. Öğrencinin yüzdelik dilimine uygun olmayan bir tercih listesi oluşturması. Ailelerin, öğrencilerin yetenek ve isteklerini göz önünde bulundurmadan tercih listesi oluşturması. Öğrencilerin detaylı bilgileri edinmeden tercih konusunda acele etmeleri. Öğrencilerin alan yatkınlıklarını göz önünde bulundurmadan tercih listesi oluşturması.

'SOSYAL AKTİVİTELER TERCİH EDİLMELİ' ,

• Pandemi sürecinden ve sınavdan çıkmış öğrencilere ne gibi sosyal aktivite tavsiyeleriniz var?

Öğrencilerin ailesi ve yakınları ile birlikte verimli zaman geçirebileceği sosyal aktiviteler tercih edilmelidir. Bu aktiviteler; sanat, spor, sosyal sorumluluk ve genel kültür alanlarında olabilmektedir. Ayrıca açık havada çocuklar ile yapılan aktiviteler hem çocuğun hem de ailenin keyifli vakit geçirmesini sağlar. Örneğin, doğa yürüyüşü yapmak, piknik yapmak, gün batımını izlemek gibi çeşitli aktiviteler çocuğunuzun ilgi alanlarına göre şekillenebilir.

Editör: Haber Merkezi