Çocuk ve ergen psikiyatristi Doç. Dr. Sevcan Karakoç, pandemi döneminde çocuklarda görülen ruh sağlığı sorunlarının çocukların yaş grubuna göre sınıflandırılabileceğini belirterek, okul öncesi ve ilkokul çağı çocuklarda içe dönüklük, sosyal ilişki kuramama, kaygı bozuklukları, depresyon ve obsesif belirtiler gözlemlendiğine, ergenlerde ise kaygı ve karamsarlık ile birlikte intihar vakalarının arttığına işaret etti. Türk Tabipleri Birliği (TTB) Pandemi Çalışma Grubu'nun haftada bir kez yayımladığı 'Pandemide Merak Ettiklerimiz' programının 32'ncisine konuk olan Doç. Dr. Karakoç, konuşmasında pandemi döneminde çocuklarda görülen ruh sağlığı sorunlarını anlattı. Çocuk ve ergen psikiyatristi Doç. Dr. Sevcan Karakoç, pandemi sürecinin yönetilmemesinin çocukları doğrudan etkilediğini belirtti. Karşılaşılan sorunların çocukların yaş grubuna göre farklılık gösterdiğini ifade eden Karakoç, okul öncesi ve ilkokul çağı çocuklarda içe dönüklük, sosyal ilişki kuramama, kaygı bozuklukları, depresyon ve obsesif belirtiler gözlemlendiğine; ergenlerde ise kaygı, karamsarlık ile birlikte intihar vakalarının arttığına işaret etti. Okulların kapatılması ve geç açılmasının çocukların eğitim haklarına zarar verdiğini söyleyen Karakoç, eğitimde yaşanan sorunların etkilerinin gelecekte daha net görülebileceğinin altını çizdi.

'ÇOCUKLARIN EĞİTİM VE SAĞLIK HAKKI İHLAL EDİLDİ'

Çocukların eğitim ve sağlık hakkına da değinen Karakoç 'Çocuk hakları kriterleri açısından bakıldığında her çocuğun örgün, yaşıtlarıyla birlikte eşit sunulan eğitim alma hakkı var. Her çocuğun sağlıklı bir ortamda büyüme hakkı var. Kendi yaşıtlarıyla birlikte özgürce oyun oynama hakkı var, ancak çocukların tüm bu hakları pandemi nedeniyle ellerinden alındı. Çocuklar okul dışında kaldı ve işçi çocukların, erken yaşta evlendirilen çocukların sayısı arttı' dedi.

Eğitimin pek çok psikolojik ve fiziksel hastalıklara karşı koruyucu olduğunu savunan Karakoç, konuşmasında özetle şu noktalara vurgu yaptı:

• Okulların en önce kapatılan ancak en geç açılan kurumlar olmasının hiçbir bilimsel dayanağı yoktur.

• Okula gidemeyen birçok çocukta hem fiziksel hem de psikolojik sorunlar ortaya çıktı.

• Kaygı bozukluğu, depresyon ve karamsarlık önemli psikolojik sorunlardır.

• Sürekli evde kalmanın neden olduğu obezite ise ciddi bir fiziksel problemdir.

• Bu anlamıyla okulların bilim dışı bir anlayışla kapatılması, çocukların eğitim ve sağlık haklarını ihlal etmiştir.

• Psikolojik sorunlar her yaş grubu için ayrı ayrı sınıflandırılabilir.

• Eğitim sürecinin bir şekilde aksamasının olumsuz sonuçlarını önümüzdeki dönemde göreceğiz.

• Yurttaşlar olarak bilimsel dayanağı olmayan kapanma kararlarına karşı çocuklarımızın haklarını savunmamız gerekiyor.

Editör: Haber Merkezi