KDV ve ÖTV'nin yürürlükten kalkmasını genel olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?

Geçtiğimiz bir yıllık süre içinde mobilyada ve diğer sektörlerde KDV ve ÖTV indirimi oldu. Bu karar tabi ki vatandaşları sevindirdi. Satışlarımızda ciddi artışlar yaşadık. Vergi indirimleri ortadan kalkınca yine eski sisteme dönüldü. Bu durum tabi tüketicileri üzdü. Bizler de şirket olarak vatandaşlarımızı ve özellikle evlenen çiftlerimizi küstürmemek için fiyatlarımızı, vergi indirimlerinde uygulanan tarifelerle eşdeğer tutmaya çalışıyoruz. Biz kurumsal bir firma olarak böyle bir fiyat politikası izlerken daha küçük işletmeler bu fedakarlığı haklı olarak yapamıyor. Ama şunu da biliyoruz ki mobilya bir ihtiyaçtır. Herkes en az 5-10 yıl evine bir mobilya alır. İnsanların evindeki eşyalar eskiyince ya da kişiler bu eşyalardan sıkılınca, kendini yeni mobilya alma ihtiyacında hissediyor. Bu istek de bizi ayakta tutuyor.

· Sektörünüzde vergi indiriminin bir dezavantajı oldu mu?

İnsanlar Haziran ayının sonuna kadar uzatılan vergi indiriminin yine uzatılmasını beklediler. Fakat bu olmayınca tüketiciler, mobilya alımlarını KDV VE ÖTV indiriminin kalkacağı son günlere bıraktılar. Tabi bu durum yine satıcılara yaradı diyebilirim. Bu indirimlerin sürekli hale gelmesi aslında tüketiciler için çok güzel bir uygulama, fakat bu duruma çok alışılması da rekabeti ve satış rakamlarını azaltacağı için bir bakıma da sakıncalı diye düşünüyoruz.

· Satış yoğunluğunuzu bir yıla yaydığınızda, sizin için hangi dönemler daha verimli geçiyor?

Tabi ki düğün yoğunluğu yaz aylarında artıyor. Fakat artık yılın her ayında düğünler yapılıyor. Bununla birlikte insanlar yeni ev alıyor, eşya değiştiriyor. Bu durum aslında yılın her ayında satışlarımızın devam ettiğini gösteriyor. Bir de mobilyadaki malzeme kalitesi de çok önemli. Bazı insanlar yarı fiyatına sıfır mobilya aldıkları için seviniyorlar fakat ürünler bir yılda kırılıp döküldüğü için daha kaliteli mobilya almak zorunda kalıyorlar. Kar edeyim derken aslında daha fazla zarara giriyorlar. Kaliteli mal ve kaliteli hizmet verdiğinizde yılın tüm aylarında inişli-çıkışlı da olsa ayakta kalabilirsiniz.

BEKLEME SATIŞ SİSTEMİ

· Kredi faizlerinin artması satışlarınızı nasıl etkiledi?

Evet, faizlerde artış olması kredi çeken kişi sayısında azalmaya, dolayısıyla mobilya sektöründe de bir gerilemeye neden oldu. Ama şöyle bir kolaylık sağlandı; taksit sayıları 12 aydan 18 aya kadar çıkartıldı. Bu biraz insanları rahatlattı. Bununla birlikte 'bekleme satışları' dediğimiz bir sistemimiz var. Bu sistem sayesinde insanlar senet şekilde mobilya ücretini her ay taksitle ödeyebiliyor. Alıcılar borcun belli bir kısmını kapatınca gelip bizden ürünü alabiliyor. Üstelik alıcılar belli bir dönem maddi zorluğa düştüğünde taksitlerini dondurabiliyor ya da ben daha üst model almak istiyorum diyip mobilyasını da değiştirebiliyor. Bizim buradaki tek güvencemiz ürünün hala bizde olması oluyor. Özellikle yeni evlenen çiftlerimizin düğün tarihleri önceden belirlendiği için bekleme satışlarımızdan kolaylıkla yararlanabiliyorlar. Hem bankanın faiz derdi ile uğraşılmıyor hem de kefile ihtiyaç duyulmuyor.

PAKET MOBİLYANIN AVANTAJLARI

· Son yıllarda yeni bir model olan paket mobilya uygulamasının ne gibi avantajları var?

Salon paketlerimizde konsol, masa ve sandalyemiz, televizyon ünitemiz var. Biz buna koltuk takımını da eklemek istiyoruz dediğinizde burada ciddi bir indirim elde etmiş oluyorsunuz. Yatak odası da aldığınızda yatak-baza size hediye olarak geliyor. Yani daha fazla ürün daha fazla avantaj demek oluyor. Özellikle yeni evlenen çiftler bu avantajları daha geniş ölçüde değerlendirebildiği için farklı paketlerimizi alıp ciddi kar sağlamış oluyor. Çünkü 7 bin TL'den 15 bin TL'ye kadar çiftlerimiz üst düzel eşyaları tüm odalarına alabiliyor. Mobilya sektöründe düğün paketini ilk defa şirketimiz çıkarmıştır, gittikçe diğer firmalar da bu sistemi kullanmaya başlamıştır.

· Ürün paketlerindeki fiyat aralıklarını biraz daha detaylandırır mısınız?

Aslında ürün paket satışlarının amacı herkesin gelirine göre hizmet vermesinden kaynaklanıyor. İnsanların kafasında acaba malzeme kalitesi mi değişiyor düşüncesi uyanıyor. Fakat bu uygulamanın kaliteden ödün verilmesiyle bir ilgisi yok. Biraz önce de söylediğim gibi daha fazla ürün aldığınızda ya da ürün eksilttiğinizde fiyat aralıkları yine karlı bir şekilde değişiyor. Tabi herkesin zevk anlayışı farklıdır. Bazı müşterilerimiz daha fazla aksesuar ya da ayrıntıya önem veriyor, bazıları ise daha sade olsun diyor. Kişilerin eşya zevkleri de asgari anlamda fiyat aralıklarını belirlemiş oluyor.

· Ekonomik olarak zor dönemlerden geçtiğimiz ortada. Kendi sektörünüzü gelecekte nerede görüyorsunuz?

Zor dönemlerden geçtiğimiz ortada. Bunu zaten kimse inkar etmiyor. İnsanlar kendi alım gücündeki iniş-çıkışları gördükçe bunun farkına daha da varıyor. İşte bizim de satış politikalarımız bu iniş-çıkışlara göre şekilleniyor. Kendi sektörümüz açısından ham madde fiyatları, personel giderleri, vergiler, dağıtım ayağı gibi bileşenler tabi ki üreticileri zorlayabiliyor, fakat buna rağmen insanların alım gücüne en uygun fiyat tarifeleri uyguluyoruz. Siz kafanıza göre benim şu kadar masrafım var, şu kadar da kar elde etmeliyim, ben fiyatı yüksek koyarım dediğinizde ciddi müşteri kaybına neden olursunuz. Onun için olabildiğince kar marjımızı daha düşük seviyelerde tutup bir bakıma da ülke ekonomisine ve insanların alım gücüne destek olmaya çalışıyoruz. Zaten firmamız daha çok alt ve orta sınıfa hitap ediyor. Türkiye genelinde 150 şubemiz mevcut. Siz Diyarbakır'daki şubemize de gitseniz buradaki fiyatların orada da aynı olduğunu görürsünüz. Bu zor dönemlerde müşterilerimize karşı da dürüst ve şeffaf olmak en önemli görevlerimizdendir diye düşünüyoruz.

Editör: Haber Merkezi