Eğitim-Sen tarafından EBA'nın ilk canlı derste çökmesiyle ilgili yapılan açıklamada MEB'in yüz yüze eğitim ve uzaktan eğitim için hazırlık yapmadığı belirtilerek 'Mart ayından bu yana EBA'nın teknik altyapısı güçlendirilmemiş, uzaktan eğitime erişim sorunu çözülmemiştir' denildi. 2020-2021 eğitim öğretim yılının, 21 Eylül 2020 tarihinde yoğun tartışmalar arasında başladığı belirtilen açıklamada, 'Ne yüz yüze eğitime ne de uzaktan eğitime tam anlamıyla hazırlık yapan MEB yaşanan sorunlara çözüm üretememektedir. Aslında MEB açısından çocuk işçiliği, milyonlarca öğrencinin uzaktan eğitime erişiminin olmaması gibi konular temel bir sorun alanı olarak kabul edilmediği için adım da atılmamaktadır. Ancak tüm öğrencilerimizin eğitim hakkından eşit yararlanabilmesi için mutlaka adım atılması gerekmektedir. Eğitim-Sen bu konuda tüm il ve ilçelerde önümüzdeki dönemde mücadeleyi yükseltme kararlılığındadır' denildi. Yeni eğitim öğretim yılına öğrencilerin çok büyük bir çoğunluğunun uzaktan eğitimle başladığına dikkat çekilen açıklamada şöyle denildi: 'Mart ayından bu yana geçen süre içinde, uzaktan eğitimde yaşanan temel sorunlara çözüm üretilmemiş, EBA'nın teknik altyapısı güçlendirilmemiş, uzaktan eğitime erişim sorunu çözülmemiştir. 22 Eylül 2020 sabah saatlerinden itibaren EBA'ya giriş yapılamamış, okul yöneticileri öğretmenleri farklı programları kullanmaya yönlendirmiştir. Uzaktan eğitim başladığında EBA'ya giriş problemi yaşanacağı bilinen bir durumdu. EBA'da yaşanan yoğunluk beklenmedik bir durum veya anlık bir sorun değildir. Öğrenci sayıları ve ders programları dikkate alındığında bu yoğunluğun yaşanacağını öngörmek zor değildir. MEB'in bu duruma dair bir önlem almamasına rağmen, özel okullarda uzaktan eğitimin devam ediyor olması oldukça manidardır.'

MEB'in hızla soruna müdahale etmesi ve çözüm üretmesi gerektiği vurgulanan açıklamada bu süre içerisinde öğretmenlerin yapması gerekenler şöyle sıralandı:

• Yaşadıkları sorunları yazılı hale getirmeli, mümkünse tutanak altına almalı ve okul yönetimlerine bildirmelidir.

• Okul yönetimlerinden yaşanan sorunları yazılı olarak MEB'e iletmelerini istemelidir.

• Okul yönetimlerinden ve il/ilçe eğitim yöneticilerinden öğretmenlere lisanslı çevrimiçi platformlar sağlamasını istemelidir.

• Yapılan her dersin linkini kayıt altında tutmalıdır.

'EK DERS ÜCRETİ ÖDEMESİ YAPILMALIDIR'

Öğretmenlerin ek dersleri ile ilgili tartışmanın sonlanması için MEB'in açıklayıcı bir yazıyı illere göndermesi gerekmektiği belirtilen açıklamada, 'Öğretmenlerin emeklerinden tasarruf yapılmasını kabul etmemiz mümkün değildir. Telafi döneminde yapılan tüm derslere karşılık olarak ek ders ücreti ödemesi yapılmalıdır. Uzaktan eğitimde derse hazırlık ve planlama ücreti artırımlı olarak ödenmelidir' denildi.

'TELEFONLARIN DAHİ ÇEKMEDİĞİ KÖYLERDE ÇOCUKLAR NASIL EĞİTİM ALACAK?'

Öte yandan, CHP Gaziantep Milletvekili İrfan Kaplan da, Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk'un yanıtlaması istemiyle TBMM'ye soru önergesi verdi. Yoksul çocukların ve köylerde yaşayan çocukların EBA ile eğitime erişemeyeceklerini ifade eden Kaplan, Selçuk'a 'Binlerce köyde telefon dahi çekmezken, milyonlarca dar gelirli ailenin evinde bilgisayar dahi yokken bu çocuklar nasıl eğitim görecek' diye sordu. CHP'li Kaplan, bilgisayarı olmayan öğrencilerin oranının yüzde 30 olduğunu hatırlatarak eğitimin yoksul öğrenciler için adeta lüks olduğunu vurguladı. Eğitim-Sen'in 4 Eylül'de açıkladığı rapora göre EBA üzerinden derse katılımın birçok okulda yüzde 15- 20 dolaylarında olduğunu aktaran Kaplan, 'Yoksul öğrencilerimiz, köylerde yaşayan eğitimine devam eden öğrencilerimiz var. Henüz bilgisayarla tanışmamış öğrencilerimiz var. Bu çocuklar eğitimlerini nasıl ve hangi şartta tamamlayacak? Uzaktan eğitim programı açıklanıyor. Peki alt yapısı nasıl oluştu? Bilmiyoruz. Kime göre, neye göre bu programlandı, bilmiyoruz. Bırakın interneti, telefonların dahi çekmediği köylerimiz var. Bu köylerde yaşayan çocuklarımız ne olacak? Taşımalı eğitim sistemi ne kadar yetecek? Bu soruların cevabını Sayın Selçuk vermelidir. Çocuklarımızın eğitimi, yaşadıkları coğrafyaya ve maddi duruma göre şekillenmemelidir. Eğitim her çocuğumuzun hakkı' dedi.

'TEKNOLOJİK DESTEK SAĞLAMALIDIR'

İnterneti, televizyonu ya da bilgisayarı olmayan öğrencilerin tespit edilerek gerekli tüm teknolojik desteğin sağlaması gerektiğini belirten Kaplan, şöyle devam etti: 'Bilgisayarı olmayan öğrenciye bilgisayar, interneti olmayan öğrencilere internet, televizyonu olmayan öğrencilere de televizyon sağlanmalıdır. Her şeye yeten bütçeleri eğitim ve öğrenime de yetecektir. Gerekiyorsa, telefon dahi çekmeyen köyler tespit edilip, alt yapı desteği sağlanmalıdır. Kapanan köy okulları bu süreçte açılarak, öğrencilerin eğitime devam etmesi noktasında adım atılmalıdır. 2-3 çocuklu dar gelirli ailelerde, evlerindeki tek televizyon hangi öğrencinin eğitimi için kullanılacak, bu da büyük bir sorundur. Milli Eğitim Bakanlığı ciddi bir çalışma yapmalı ve tüm bu sorunlar için somut adımlar atmalıdır.' Hali hazırda EBA ile internet ve televizyon yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencileri de hatırlatan Kaplan, 'Öğretmenlerimize verilen 6 GB internet oldukça yetersiz. Öğrencilerimiz, ailelerinin telefonlarıyla internete ulaşabiliyor, çoğu zaman yetmiyor. Uzaktan eğitim devam ettiği sürece internet sınırsız olarak öğretmen ve öğrencilerimize ücretsiz olarak sağlanmalıdır' dedi.

'VEBALİNİ KİM ÖDEYECEK?'

Kaplan, Selçuk'a şu soruları yöneltti:

• EBA ile eğitim gören kaç öğrencimiz vardır?

• Binlerce köyde telefon dahi çekmezken, milyonlarca yoksul ailenin evinde bilgisayar dahi yokken bu çocuklar nasıl eğitim görecek?

• Binlerce köyde telefon dahi çekmezken, bu bölgelerde yaşayan öğrencilerimizin eğitimi için nasıl bir formül düşünmektesiniz?

• Dar gelirli ailelerimizin çocukları için internet, televizyon ve bilgisayar ihtiyacını karşılayacağınız bir proje ya da düşünceniz var mıdır?

• Öğretmenlerimize verilen 6GB ücretsiz internetin sınırsız ve ücretsiz olması için bir çalışmanız var mıdır?

• Yoksul çocuklarımızın internet ve bilgisayar desteğini sağlamadığınız takdirde, veballerini kim ödeyecek?

Editör: Haber Merkezi