Eylül ayında üretici ile market arasındaki fiyat farklılıklarını, patates ve kuru soğan üreticilerinin yaşadığı sorunları yaptığı görüntülü basın açıklamasında değerlendiren TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, kışlık patateste hasatın başladığını ve geçtiğimiz yıla göre üretimde yüzde 14’lük bir artışın yaşanacağını kaydetti. Üretimdeki artışa rağmen patatesin üretici fiyatında yüzde 50’lik bir düşüş yaşandığının altını çizen Bayraktar, ‘‘Üreticilerimiz patatesi 4 buçuk liraya satarken tüketici marketten 3 katı fiyatına satın alıyor. Kışlık patateste depo ve işçilik giderleri maliyetleri daha da artırıyor. Artan maliyetler nedeniyle üreticilerimiz borçlarını ödeyememe korkusu yaşamaya başladı.Ülkemiz kuru soğan üretiminde de bir önceki yıla göre yaklaşık 200 bin ton artış olacağı tahmin ediliyor. Kuru soğan ve patates üreticilerimiz, arzda yaşanan bu artış sonucu fiyatların daha fazla düşmesi endişesini taşıyor. Devlet eliyle yapılacak patates ve kuru soğan alımlarında, üreticilere verilecek her türlü hizmette Ziraat Odaları’na da görev verilmelidir’’ diye konuştu.
EYLÜL AYINDA ÜRETİCİ VE MARKET ARASINDAKİ FİYAT FARKI EN FAZLA HAVUÇTA GÖRÜLDÜ
Eylül ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkı en fazla yüzde 249 ile havuçta görüldüğünü havuçtaki fiyat farkını yüzde 220 ile limon, yüzde 213 ile kuru kayısı, yüzde 212 ile kuru soğan ve yüzde 206 ile patatesin takip ettiğini belirten Bayraktar, ‘‘Havuç 3 buçuk kat, limon 3,2 kat, kuru kayısı, kuru soğan ve patates 3,1 kat fazlaya satıldı. Üreticide 7 buçuk lira olan havuç 26 liraya, 11 buçuk lira olan limon 37 liraya, 130 lira olan kuru kayısı 407 liraya, 5 buçuk lira olan kuru soğan 17 buçuk liraya, 4 buçuk lira olan patates 14 liraya markette satıldı’’ diye konuştu.
MARKETTE FİYATI EN FAZLA ARTAN ÜRÜN KURU İNCİR
Eylül ayında fiyatı en fazla artan ürün markette kuru incirin olduğunu söyleyen Bayraktar, ‘‘Üreticide kabak olurken, fiyatı en fazla düşen ürün ise markette limon, üreticide yeşil soğan oldu. Eylül ayında markette 36 ürünün 23’ünde fiyat artışı, 13’ünde fiyat düşüşü görüldü. Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 33 ile kuru incir oldu. Kuru incirdeki fiyat artışını yüzde 20,5 ile yeşil fasulye, yüzde 14 ile sivri biber ve yumurta takip etti’’ ifadelerini kullandı.
MARKETTEN FİYATI EN FAZLA AZALAN ÜRÜN LİMON
Markette fiyatı en fazla azalan ürün ise yüzde 30 ile limon olduğunu ifade eden Bayraktar, ‘‘Limondaki fiyat düşüşünü yüzde 23 ile havuç, yüzde 22 ile salatalık yüzde 16 ile maydanoz izledi. Eylül ayında üreticide 28 ürünün 12’sinde fiyat artışı olurken 13’ünde fiyat düşüşü görüldü. 3 üründe ise fiyat değişimi olmadı’’ dedi. Üreticide en çok fiyat düşüşü yüzde 24 ile yeşil soğanda görüldüğünü aktaran Bayraktar, ‘‘Yeşil soğandaki fiyat düşüşünü yüzde 23 ile maydanoz, yüzde 18 ile marul ve kuru fasulye izledi’’ diye konuştu.
ÜRETİCİDE EN ÇOK FİYAT ARTIŞI KABAKTA
Bayraktar, ‘‘Üreticide en çok fiyat artışı kabakta yüzde 49 ile kabakta görüldü. Kabaktaki fiyat artışını yüzde 32 ile yeşil fasulye, yüzde 20 ile salatalık ve sivri biber izledi. Yeşil soğan, maydanoz, marul ve kuru fasulye arzındaki artışlar, bu ürünlerin fiyatlarına düşüş olarak yansıdı’’ ifadelerine yer verdi.