Tarz2.com, gardıropları boşaltıyor

Tarz2.com'un kurucusu Ahmet Şenol

Tarz2.com'un kurucusu Ahmet Şenol



Okunma 14 Kasım 2017, 08:51

Türkiye’de ikinci el kıyafet kullanımı algısını oluşturmak ve yaymak için yola çıkan Tarz2.com, hem ekonomik, hem sosyolojik hem de ekolojik olarak dokunuşlar yapıyor. Kurucusu olduğu Tarz2 Bilişim Teknolojileri A.Ş firmasının Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdiğini belirten Ahmet Şenol, hedeflerinin kullanım değerini yitirmemiş milyonlarca ürünün el değiştirmesini sağlamak, gardıropları boşaltmak olduğunu söyledi. “İnsanlara faydalı bir iş yaparken illa ki hayır kurumu olmanıza gerek yok” diyen Şenol, “Google’la bakın, insanlara yardımcı olmuyor mu? Para da kazanıyor. Dünyanın en zengin firmalarından birisi. Bir iş yapılıyorsa amaç para kazanmak olmamalı, para alt unsur olmalı. Nasıl ki bedenin ayakta durması için yemek bir ihtiyaç ise, para da hedefinizi gerçekleştirmeniz için bir araç aslında.” diye ifade ediyor. Ahmet Şenol ile Başkent Gazetesi için görüştük. 
Röportaj: Aysel KANBER

Tarz2.com fikri ne zaman ortaya çıktı? Fikrin oluşumu nasıl gelişti?

Tarz2.com’u yaklaşık 3 aydır yayına aldık. Ortalama 7 aydır Ar-Ge çalışmalarımız devam ediyor. Tanıtım faaliyetleri yeni ve piyasaya yeni girdik. Çocukluğumdan bu yana ikinci el kullanıyorum. Gerek eşya anlamında, gerekse ikinci el kıyafet anlamında. Hala da şu anda evimdeki bütün mobilyalar ikinci eldir. Gazi Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümünü bitirdim. Yüksek lisans için Amerika’ya New York’a gittim. New York Üniversitesi ve Dowling College’da yönetim bilimleri ve MBA yüksek lisanslarımı tamamladım. New York’ta da eşyalarım ikinci eldi. Orada şunu gözlemledim; İkinci el eşya kullanımına bakış açısı çok olumluydu. Pazar günleri onların garaj sales diye bir aktiviteleri var. Hepsi bir evde toplanıyor bir araya geliyor ve komşusunun bütün eşyalarını satın alıyorlar. Türkiye’ye tekrar döndüm ve baktım ki burada ikinci el kullanımına ilişkin olumlu bir hava var ama çözümsel anlamda bakıldığında, ikinci el kullanımının artırılmasına yönelik çözümlerin artırılması gerektiğini fark ettim. Mesela, şu anda birkaç çözüm var en azından ikinci el perakende sektöründe satın alma alanını genişletmeye çalışıyorlar. Mevcut çözümlerde bütün ürünlerinizi kendiniz satıyorsunuz. Mobil uygulamalar aracılığı ile tüm satış ve alım süreci kişilerin kendisi tarafından kontrol ediliyor ve bu süreç tümüyle alıcı ve satıcının birebir karşılıklı diyaloglarıyla yürütülüyor.

PAYLAŞIM KÜLTÜRÜ

Bu anlamda siz nasıl bir fark oluşturdunuz?

Biz temelde ikinci el kullanımını artırmak için hangi probleme çözüm geliştirirsek daha faydalı olabileceğimize odaklandık. Bu anlamda Tarz2.com ile bir ara yüz oluşturduk. Bizim amacımız; İkinci el kullanımına Türkiye’de bakış açısını olumluya çevirmek, teşvik etmek. Dedik ki; insanların gardırobunda en azından kullanmadığı yüzde 50’ye varan ürünü var. Giymediği ayakkabı, çanta, kıyafet olmak üzere. Ve bunları tek tek satmak için hiç kimsenin zamanı yok. Yani satmak isteseniz bile bunu yapacak zaman bulamıyorsunuz. Tek tek hepsinin fotoğraflarını çekmeniz lazım. Bununla birlikte bu işi zamanı olan ve yapmak isteyen insanlar zaten yapıyorlar. Devam da etsinler, teşvik etsinler, ekonomik olarak, ekolojik olarak ülkeye fayda sağlasınlar. Sosyolojik olarak da paylaşım kültürünü canlandırmış olalım. Ama bu probleme, mevcut platformlar çözüm olamıyorlar. Biz, bütün süreci biz kontrol etmek üzere yola çıktık. Uygulamamızda, satış yapacak kişi, Tarz2.com sitemizden satış kitini talep ediyor. Kiti ücretsiz olarak satıcılara gönderiyoruz. Satıcı bütün ürünlerini satış kitine dolduruyor ve bize ücretsiz olarak gönderiyor. Sonrasında tüm satış sürecini satıcı adına biz yönetiyoruz. Her ürünün teker teker satışa uygunluğunu kontrol ediyoruz. Ardından da uygun ürünler sitemizde satışa sunuluyor.

KARGO MASRAFI YOK

Bütün bu işleri nasıl yönetiyorsunuz…

Gazi Teknopark bünyesinde faaliyet gösteriyoruz. İşimizi inovasyon ve teknoloji olmadan yapma koşulumuz yok. Bünyemizde geliştirdiğimiz ve uyguladığımız yazılım ve donanım teknolojilerini tüm sisteme entegre ediyoruz. Tarafımıza gönderilen ürünlerin tüm kontrollerini yaptıktan sonra satıcıya hangi ürünlerin satışa uygun olduğunu bildiriyoruz. Ürünler için satış fiyatları da bu süreçte belirlenmiş oluyor. Satıcı eğer belirlediğimiz fiyatı kabul ederse ürünü satış için yayına alıyoruz. Satışa çıkması istenmiyorsa ürünü iade ediyoruz. Böyle bir çözüm ilk kez bizim tarafımızdan uygulanmaya başladı. Satıcı ürünlerini bize gönderirken kargoya ücret ödemiyor, isterse evinden kargo giderek teslim alıyor.

Satışa uygun olmayan ürünleri ne yapıyor sunuz?

Satışa uygun olmayanları ya iade ediyoruz, ya da müşterilerimizin tercihlerine göre bağışlıyoruz. İkinci el kıyafet, ayakkabı, çanta ve diğer ürünleri kabul eden 4 adet sivil toplum kuruluşu şuan listemizde mevcut. LÖSEV, Türk Kızılayı, Türkiye Sakatlar Derneği, Türkiye Yardım Sevenler Derneği. Satıcılarımızın bu ürünlerini kendileri adına kuruma götürüp verirken resim çekiyoruz ve satıcılarımızla bu anı paylaşıyoruz.

Diğer bir konseptimiz de hediye dolaplarımız. Biz her ay bir köye gidiyoruz. Orada da şöyle bir uygulamamız var; siteye giriyorsunuz ve 100 TL’niz var hediye paketi oluşturacaksınız. Örneğin; 20 liradan 5 ürünü satın alıp hediye dolabına koyuyorsunuz. Aldığınız her ürünü hediye paketi yapıyoruz. Çocuk kıyafeti ise çocuğa, büyük için ise büyüğe sizin adınıza götürüp hediye ediyoruz. Hediye ettiğimiz anı da fotoğraflıyoruz ve sitemizde paylaşıyoruz. Böylece ürünü hediye eden kişi de bu işin yerine ulaştığını görmüş oluyor. Birincisi Tarz2.com olarak bağış yapıyoruz ve köylerde birebir dağıtıyoruz. Hedefimiz, Türkiye’deki bütün köyleri bu şekilde ziyaret etmek ve müşterilerimizin hediyelerini teslim etmek.

Amacımıza kenetlenmiş biçimde hedeflerimizi yakalama adına çok çalışarak bu işi yapıyoruz. Teknoloji entegrasyonu ile işimizi hem kolaylaştırmaya hem de maliyetleri azaltmaya çalışıyor, operasyonel mükemmellik ve verimlilik sağlamak için çalışmalarımıza devam ediyoruz.

KALİTE KONTROLLÜ ÜRÜNLER

Bu işi ilk yapan firma siz misiniz? Türkiye için soruyorum. Tarz2.com hangi farkındalıkları oluşturuyor? Dünyadaki model uygulamaları nasıl?

Amerika’da uygulanan modeller var… Ve ikinci el kullanımını teşvik için çok güzel işler yaparak kendi alanlarında ilerliyorlar. Türkiye’de yaptığımız iş anlamında öncüyüz, ama ikinci el kullanımını artırmak için tabi ki firmalar mevcut. Ancak; satıcı olarak ürünlerinizi satmak istediğinizde zamanınızın olmaması önünüzdeki en büyük engel. Biz bu engeli kaldırıyor ve satıcılara ürünlerini en kısa ve kolay şekilde satış imkanı veriyoruz.

Alıcı nezdinde; mevcut sistemlerle çok fazla zaman kaybı söz konusu. Fotoğrafta gösterilen ürünün gerçekten kaliteli mi? Bir kusuru var mı? Bu soruların yanıtına yönelik verimsizlik var. Bazen satıcının da fark edemediği kusurlar var. Belirlenen fiyatın gerçekliğini alıcının araştırması gerekiyor. Biz bütün bu durumları alıcı adına çözmüş oluyoruz. Alıcı ise normal alışverişini tarz2.com üzerinden tarafımızdan kalite kontrolü özenle yapılmış ürünleri gönül rahatlığı ile alabiliyor. Biz, kıyafetler ve diğer ürünlerde, insanlar ikinci el kullanımı ile ilgili kafalarındaki olumsuzlukları elemine etsinler istiyoruz.

Müşteri, Tarz2.com’da etiketi üzerinde, kalite kontrolü yapılmış ürünleri görüyor. Ürünün sağlıklı fotoğraflarını bulabiliyor. İnsanların satın alıp dolaplarında yıllarca beklettikleri ürünlerini gardıroplarından boşalttırıyoruz. Böylece atıl olan birçok ürünün yeniden ekonomiye kazandırılmasını sağlıyoruz. İkinci el ürün satın alan birisi birinci el ürün almıyor demektir. Böylece özellikle marka olan ürünlerin ithalatının da önüne geçilmiş oluyor. Ekolojik olarak düşünürsek de; örneğin bir kot üretimi için 10 ton su harcanıyor. Bu noktada tarz2.com ikinci elin teşviki ile bunu elimine etmiş oluyor. Sosyolojik olarak da paylaşım kültürünü canlandırmış oluyoruz. Biz satıcının en pratik şekilde dolabının boşaltılmasını sağlıyoruz. Dolaplarda bekleyen giysileri paydaşlar arasında sirküle ettirmeyi hedefledik. Satıcıya, alıcıya yardımcı olmak. Üçüncüsü ise köylere hediye paketleri göndermek,  onlar da birer paydaş durumunda bizim uygulamamız içerisinde.

"HAYIR KURUMU OLMAYA GEREK YOK"

Siz tüm bu hizmetleri verirken aynı zamanda ticari bir faaliyet gerçekleştiriyorsunuz. Nasıl para kazanıyor sunuz?

İnsanlara faydalı bir iş yaparken illa ki hayır kurumu olmanıza gerek yok. Google’la bakın, insanlara yardımcı olmuyor mu? Elbette oluyor. Para da kazanıyor. Dünyanın en zengin firmalarından birisi. Bir iş yapılıyorsa amaç para kazanmak olmamalı, para alt unsur olmalı. Nasıl ki bedenin ayakta durması için yemek bir ihtiyaç ise, para da hedefinizi gerçekleştirmeniz için bir araç. Bizim gelir modelimiz; satıcıların satılan her bir ürünü için komisyon alımı şeklinde.

İleri hedefinizden söz edersiniz?

Milyonlarca ürünün el değiştirmesini ve gardıropların boşaltılmasını istiyoruz. Ancak bunu sağlamış olursak ikinci el kullanımını teşvik etmiş olduğumuzu göreceğiz.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.