Marka Koruma Grubu (MKG), Türkiye'de yaklaşık 17,2 milyar dolar bü- yüklüğe ulaşan kaçak, taklit ve sahte ürün piyasası nedeniyle 90 bin kişilik istihdam kaybı yaşandığını açıkladı. MKG Sözcüsü Aslıhan Aydınlık, 'Taklit ve kaçak ürünler nedeniyle ülkemiz 7,2 milyar dolar (yaklaşık 34 milyar TL) vergi kaybına uğruyor. Fikri mülkiyet haklarını ağır biçimde ihlal eden bu sorunun üstesinden gelmenin yolu, yetkili merciler, hak sahipleri birlikleri ve diğer paydaşlar arasında etkili diyalog ortamı oluştururken tüketiciyi ne pahasına bu ürünleri tükettiği konusunda bilinçlendirmekten geçiyor' dedi. Ticari marka haklarının korunması, sahte, taklit ve kaçak gibi yasa dışı ürünlerle mücadele ve tüketicilere iyi tercih hakkı sunabilme misyonuyla kurulan gönüllü özel sektör inisiyatifi MKG, 6 Haziran Dünya Sahtecilikle Mücadele Günü nedeniyle yazılı bir açıklama yaptı. MKG'nin daha önce kamuoyuna açıkladığı, '21. Yüzyılın Sorunu Kaçak, Taklit ve Sahte Ürünler' isimli rapordan verilerin paylaşıldığı açıklamada, özellikle teknolojik gelişmeler ve internet kullanımının yaygınlaşmasıyla 'sahte, taklit ve kaçak ürün piyasasında ciddi bir artış görüldüğü' vurgulandı. MKG Sözcüsü Aslıhan Aydınlık imzasıyla yapılan açıklamada şöyle denildi:

KOBİ'LERİN ÖNÜNÜ TIKIYOR

'Türkiye, dünyada en çok sahte ürün ele geçirilen ülkeler sıralamasında Çin'in ardından ikinci sıraya yerleşmiştir. Ülkemizde yaklaşık 17,2 milyar dolar büyüklüğe ulaşan sahte, taklit ve kaçak ürün piyasasının geldiği nokta ekonominin sürdürülebilir gelişimi açısından endişe verici boyuttadır. Bu büyüklüğe internetten korsan yollarla indirilen ürünler dahil değildir. Yasa dışı ticaret nedeniyle devlet sahte, taklit ve kaçak ürünlerden 7,2 milyar dolar vergi kaybına uğramaktadır. Ekonomi Bakanlığı tarafından yayınlanan yatırım teşvik istatistiklerine göre Türkiye'de bir birim istihdamı yaratmanın ortalama maliyeti 150 bin dolardır. Dolayısıyla, 7,2 milyar dolarlık vergi kaybı 90 bin kişinin istihdamına denk gelmektedir. Türkiye'deki 2017 işsizlik oranı yüzde 10,9 ve işsiz sayısının da 3 milyon 330 bin olduğu göz önünde bulundurulursa, 90 bin kişilik istihdam kaybı oldukça dikkat çekicidir.

ÜLKENİN YATIRIM CAZİBESİ DE AZALMAKTADIR

Türkiye'de fikri hak ihlallerinin yaygınlığı, marka olma çabasındaki KOBİ'lerin tasarım, özgün ürün ve marka üreterek gelişmesine ket vurmaktadır. Diğer taraftan ülkenin yatırım cazibesi de azalmaktadır. Ekonomilerin sürdürülebilir şekilde büyümesi, inovasyon ve inovasyonla yaratılan özgün ürünlerin fikri mülkiyet hakları çerçevesinde yasalarla korunmasıyla doğrudan bağlantılıdır. Gerek yerel gerekse uluslararası inovasyona yatırım yapan, AR-GE çalışmaları yürü- terek tüketici ihtiyaçları doğrultusunda özgün ürün üreten firmaların marka, patent, endüstriyel tasarım ve telif haklarını koruyan fikri mülkiyet haklarının örnek uygulamalarla sahte, taklit ve kaçak ürünlere karşı korunması, caydırıcı cezaların uygulanması, bu alanda yatırım yapan sanayici ve orijinal fikrin sahibi tasarımcının gelişimine olanak sağlayacak kurumsal ortamı yaratacaktır.

'PİYASADAKİ DENETİMLER ARTMALI'

Yeni Sınai Mülkiyet Kanunu'nun uygulanması konusunda; ilgili alanda uzman savcı ve hakim yetiştirilmesi, gümrüklerde yakalanan sahte, taklit ve kaçak malların piyasaya sürümünü engelleyici düzenlemelerin getirilmesi, gümrükten ihaleyle satılan malların sahte, taklit ve kaçak ürünler olduğu konusunda tüketicinin bilinçlendirilmesi piyasadaki denetimlerin artırılması, yargılama sürecinin hızlandırılması, gümrüklerde yakalanan sahte ürünlerin imhasının kolaylaştırılması, cezaların caydırıcı hale getirilmesi gibi önlemler tüm sektörlerde sahte, taklit ve kaçak faaliyetlerinin önlenmesinde etkili olacaktır. Sahte, taklit ve kaçak faaliyetlerinin çoğu kez aslında uluslararası boyutu da olan organize örgütlenmeler olduğu dikkate alındığında, bu faaliyetlerle mücadelede başarılı olunabilmesi, ilgili tüm tarafların sürekli olarak koordinasyon içinde bulunmasını gerektirmektedir.

'İŞSİZLİK ORANI DA HIZLA DÜŞECEK'

Sahte, taklit ve kaçak mallarla mücadelede en önemli adım tüketicinin konuyla ilgili bilinçlendirilmesinden geçmektedir. Kamuoyuna; sahte, taklit ya da kaçak ürünlerin sadece tüketicinin sağlığına değil, çevre sağlığına ve ekonomin sürdürülebilir gelişimine de verdiği zararı anlatmak, tüketicinin sahte, taklit ve kaçak ürünleri tüketmek konusunda değerlendirme yapmasına olanak verecek verileri sağlamak MKG olarak önceliklerimizdendir.

Editör: Haber Merkezi